The ongoing hunger

Jag tränar ganska mycket just nu och det är så himla skönt, det ger mig endorfinkickar och extra energi och utan det skulle jag nog lätt bli ganska deppig. Men det finns ett problem med denna träning, och det är att jag blir så sablans hungrig.

Jag har rätt snabb matsmältning och när jag tränar som jag gör nu verkar den bli ännu snabbare vilket gör att jag måste äta mycket och ofta för att slippa gå runt och bli hungrig. Just nu äter jag sex gånger om dagen, och ändå vaknar jag upp tidigt på morgonen, oftast vid 3 – 4 tiden, så hungrig att jag inte kan somna om.  Jag märker att jag blir hungrig väldigt snabbt efter varje måltid, nästan oberoende av vad jag har ätit. Jag tycker jag äter ganska hälsosamt och försöker tänka på mat som energikälla som jag behöver, men det är väl något jag saknar om jag är så hungrig att det känns i hela kroppen? En annan sak är att jag äter otroligt långsamt , och tar pauser, vilket är något mina vänner retar mig för. Men jag har alltid ätit långsamt, det kommer nog från att ha varit otroligt kräsen som barn och petat i maten för länge. Att äta fort känns obekvämt, men när man äter så långsamt som jag gör blir det rätt tråkigt till slut vilket gör att jag oftast äter ganska små portioner.

Är det någon som har något tips på mat som mättar, länge? Jag är försiktig med veteprodukter eftersom jag är en smula intolerant, så kan  inte äta för mycket pasta eller couscous. Jag tror jag behöver mer kolhydrater men sådana som man inte får ont i magen av….

Tips?

14 tankar om “The ongoing hunger

  1. bra inlägg, jag silar på ett likadant så kanske kan du hitta något där!
    Men rent såhär tror jag att du ska satsa mer på protein, det är lätt att äta för lite och sen kompensera med kolhydrater som gör en dödshungrig.

    • Linnea det ser jag ocksa fram emot!
      Sofia, har namligen lite samma problem som du. Sa latt att slanga i sig en massa skrap for att man ar sa himla hungrig hela tiden.

    • Jag tror kanske jag äter för lite kolhydrater då jag äter mkt protein…jag ska prova mig fram! Däremot kan jag tycka det är svårt att äta kolhydrater, speciellt när jag jobbar och ofta äter ute, då det oftast innebär pasta vilket jag inte mår bra av.

      • Jag har läst ditt senare inlägg nu och jag förstår hur du menar, men jag tror (vill inte pracka på något här utan bara komma med en insikt) att det kan vara så att du ska äta mindre kolhydrater, du blir VRÅLHUNGRIG för att du får en sockerdipp. Lägg blodsockret på en jämn nivå (som du får i form av att skippa kolhydrater som pasta, bröd etc) och sedan äta en massa grönsaker och få kolhydraterna därigenom. Sen skulle jag, eftersom du tränar så mycket. Lägga till vildris i min diet!

  2. Jag tänkte på precis det idag, det där mörka hålet av hunger man får när man tränar. Finns ingen annan hunger som den! Förra veckan kunde jag inte träna så mycket eftersom jag var sjuk, och jag var inte alls lika hungrig då. Jag tycker man klarar sig rätt länge på ris, potatis och sen sånt med fett hehe. Typ gräddiga såser. Mmmmm gräddig sås… Nu blev jag hungrig igen!
    Vad är det du tränar nu? Hur många gånger i veckan? 🙂

    • I morse vaknade jag och funderade på att dricka Oboy med vispgrädde innan frukosten. Det var nästan så att jag ställde mig och vispade grädde kl halv sju på morgonen men tyckte kanske det var lite väl så skippade det. Men kanske är det precis det min kropp behöver, mer fett?

      Jag tränar BMF som du vet, springer och cyklar genom London…bränner nog en hel del när jag tänker efter. Tränar BMF 3 – 4 gånger i veckan.

      • Hahaha oj men gud, då är det ju någonting din kropp skriker efter! Jag är dåligt på det där med mat, jag älskar pasta och trodde att det var bra när man springer men tydligen är det inte så bra som jag trodde 😦
        Vad duktig du är som tränar på så, kul också att du har hittat flera olika träningsformer som du gillar! 😀

  3. jag tror din kropp skriker efter fett, fett är inte farligt för kroppen, det lagras inte som fett heller. Det är kolhydraterna som lagras som fett i kroppen när vi får för mycket av dem, fett bränner fett. Men, i ditt fall, tror jag du skulle må bra av mer fett, smör i maten, oljor i sallader, ost, avokado, nötter, grädde, osv. Själv blir jag snabbt hungrig igen när jag äter pasta, potatis, ris och andra snabba kolhydrater, så det har jag slutat med helt. När jag äter fet mat och utesluter sädesslag, pasta, potatis etc så mår jag bra och känner mig mätt länge. Min annars oroliga mage håller sig lugn när jag håller mig till denna kost.

  4. Jag tror att det ar mer protein och fett du behover snarare an kolhydrater. Kolhydrater mattar for stunden men for att bli matt lange och halla blodsockret pa en jamn niva sa behovs mycket protein och fett. Notter, agg, avocado, yoghurt, oatcakes med hummus ar bra mellanmal. Och dra ner pa sockret, socker skapar hunger

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s