Testing testing

Tack käre läsare för alla era kommentarer till mitt inlägg om mat, det är kul att få så många olika svar och tips!

Jag kom fram till att börja testa mig fram med mina matvanor och försöka komma fram till vad som fungerar för mig. För mig personligen fungerar inte speciella dieter med förbud då jag har  lite av en obsessive mind  då förbud endast skapar cravings och cravings skapar ångest…så för att hålla mig själv på gott humör så skippar vi det.

Min chef sa till mig att han får samma slags hunger som jag beskrev när han inte fått i sig tillräcklig med kolhydrater, så jag testade det igår och idag. Jag åt mer kolhydrater till frukost än vanligt, och till lunch och sedan även till middag….och jag känner en enorm skillnad. Jag är inte dödshungrig och den där känslan av att något äter upp mig inifrån har försvunnit (när jag är hungrig så känns det hela vägen upp till nyckelbenen).

Och så tänkte jag efter. Jag springer flera mil varje vecka. Cyklar tvärs över London. Tränar British Military Fitness. Klart jag behöver kolhydrater,   Artikeln Carbs glorious Carbs  förklarar varför vi som springer mycket behöver kolhydrater och vad för slags kolhydrater som är bra. Men, samtidigt är det en hel del carbs som jag inte kan äta pga gluten-intolerans vilket gör det lite svårare, och säkerligen varför jag lätt äter för lite.

Jag ska testa att äta mer fett också, jag äter fet yoghurt och nötter redan men det där med avokado låter också väldigt smarrigt!

6 tankar om “Testing testing

    • Jag har ätit lite mer kolhydrater till frukost, tex en bagel tillsammans med mina vanliga grekiska yoghurt och frukt och nötter. Och sedan under dagen har jag ätit saker som rotfrukter, sötpotatis, ris och lite pasta!

  1. Under två år uteslöt jag kolisar i en diet, inte LCHF, men en annan. I somras fick jag nog.
    HELT NOG.
    Det kändes hela tiden som om ngt fattades, framförallt vid middagen.
    NU har jag gått över till annan mathållning, Viktväktarna, och det är underbart!! Jag får äta allt igen. Det handlar ju ändå, til syvende og sist, om portionskontroll och kalorier.
    JAG tycker att om jag får i mig kolisar blir jag mättare på ett sätt som varar längre. OCH jo, jag har gått ner 2 kilo sen jag började VV.
    Loving it! Aldrig mer ska jag utesluta en helt matgrupp.
    But, that¨s just me!
    Avocado är ju supergott!!

  2. Jag började på LCHF-kost efter påskas i år. Då var jag innerligt trött på mina ”trevnadskilon” runt midjan vilket är det värsta stället att samla fett på när man som jag har hjärtproblem och högt blodtryck i släkten. Jag går på gym 5-6 gånger i veckan och tränar så svetten rinner, men träning har aldrig påverkat min vikt i någon riktning, det är tyvärr ”all diet” för mig. Nu äter jag ca 20 gr kolhydrater per dag och har tappat 8 kg. Dessutom är min uppsvällda och missnöjda mage ett minne blott, det problemet försvann efter bara ett par dagar på kosten. Såå skönt när man haft problem i flera år. Min mage tycker uppenbarligen inte om alltför mycket fiber och kolhydrater, oberoende av hur ”hälsosamma” de är:-).
    Jag äter lika mycket kött och grönsaker som förut (minus de flesta rotgrönsaker) men har ökat fettintaget och är mätt hur länge som helst och humöret och energin är jämn hela dagen, är inte ens sugen. Man får helt enkelt testa sig fram, ta bort ingredienser och sätta tills man hittar en metod som passar en själv beroende på vilka ens ”problem” är. LCHF passar mig som handen i handsken. Du har ju inga viktproblem så det kanske räcker att bara tillsätta mer fett i kosten och hålla allt det andra konstant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s