Gräset är kanske inte grönare, bara annorlunda.

Elaine Eksvärd skrev ett intressant blogginlägg igår om längtan bort och hur man kan handskas med den där hon svarade på en kommentar av en utav sina läsare som precis kommit hem till Sverige efter att ha spenderat en längre tid utomlands. Hon beskrev hur hon längtade bort, kände att hon inte längre passade in och funderade på att göra slut med Sverige och flytta någon annanstans,

Det blev rätt intressant att läsa folks kommentarer till detta blogginlägg. Elaine tyckte att det nog inte handlade om Sverige utan snarare inställningen till Sverige, och många höll med.

Det är kanske svårt att förstå varför man som svensk inte vill bo i sitt trygga hemland. Där det mesta fungerar, det är rent och fint och som säkerligen är ett utav de länder med högst levnadsstandard. Många utav mina vänner kan nog inte förstå varför jag har valt att bo utomlands när allt man behöver faktiskt finns där hemma! Varför krångla till det liksom?

Jag kan bara beskriva det på ett sätt. Sedan jag flyttade från Sverige så har jag aldrig känt att jag vill flytta tillbaka. Eller jo, jag har haft perioder då något här i England har varit jobbigt och jag har trott att lösningen till problemet finns i Sverige. Men jag har aldrig känt den där svåra hemlängtan. Däremot har jag upplevt hemlängtan till London många gånger när jag har varit i Sverige

Det är inte för att England är ett bättre land än Sverige på något sätt, bara annorlunda. Gräset är inte grönare. Men bara för att man är svensk så behöver det inte betyda att man per automatik trivs bäst i Sverige, inte för att det är något fel på Sverige – utan bara för att man kanske trivs bättre i ett annat land. Som jag har sagt förut så har den stora dragnigskraften i London varit avsaknaden av normer. Man får vara precis som man vill, det finns inget att passa in i. Det bor nio miljoner människor i den här staden från alla världens hörn, utbölingar existerar inte – det ska till väldigt mycket att du ska ‘stand out’. Och om du lyckas så är det ingen som har tid att bry sig ändå. Reubens släkting Charlotte som är engelsk men bor i Italien tror inte att hon skulle kunna flytta tilbaka till England igen eftersom hon tycker det är svårt att äta bra mat här. Hon älskar att kunna åka på marknader och köpa färska grönsaker direkt från någon bonde. Det är svårare i England eftersom saker och ting växer lite sämre här. Så igen, gräset är inte grönare – bara annorlunda.

Jag skulle uppmuntra alla till att prova på att bo utomlands ett tag, om man vill. Det är en otroligt berikande upplevelse på så många sätt och jag är så tacksam att jag valde att göra det. Jag skulle nog gärna prova på att bo någon annanstans än England ett tag, gärna på en varm plats. Tanken att jag skulle bo i England hela mitt liv känns också rätt så trist, och jag och Reuben har lovat varandra att vi måste prova på att bo någon annanstans någon gång. Som tur är har han ett väldigt flexibelt arbete så att han kan göra det. Det finns ju så mycket att upptäcka, och att bo på en plats är nog det absolut bästa sättet att lära känna ett nytt land och en ny kultur. Drömmen om Italien finns fortfarande kvar, eller kanske Kaliforninen i USA. Who knows?

18 thoughts on “Gräset är kanske inte grönare, bara annorlunda.

  1. Håller med dig, alla borde prova att bo utomlands ett tag. Det ger ett annat perspektiv på saker och ting och man får större förståelse för hur svårt det måste vara för utlänningar som kommer till Sverige.
    Och du – gräset är ju bokstavligt talat grönare i England 😛

  2. Väldigt intressant inlägg och jag håller helt med dig! Alla borde verkligen prova att bo utomlands för ett tag, vidga vyerna, speciellt nu när högerextremismen bara verkar öka överallt. Det är så synd, för hela världen ligger ju framför ens fötter, det är ju bara att ge sig iväg.

  3. Ja, det här är något man kan diskutera tills man är alldeles matt och ändå kommer man inte någonvart alls är min erfarenhet. Jag tror att det enda svaret som finns att det är olika för alla, och man behöver inte analysera det så mycket. Vi verkar ha ett stort behov av att jämföra det ena med det andra hela tiden vad det gäller olika länder och kulturer. Är det inte så att folk är lite mer såhär i Sverige? Och lite mer sådär i Spanien? För mig att bo i London är inte samma sak som det är för någon som är född där. Och det är inte samma sak för den personen att bo i Sverige som det är för mig. Det är inte heller samma sak att bo i Göteborg som att bo i Kiruna (eller i Madrid som i Cádiz). Jag tror att man måste försöka att ha en så öppen och förlåtande inställning som möjligt till vart man än bor, annars blir man olycklig, vart man än är. Och om man inte trivs, så är det bara att våga testa att flytta någon annanstans. Kanske blir det inte ett dugg bättre i det långa loppet, men förhoppningsvis lär man sig något om sig själv, och kanske har lättare att förstå varför man känner sig obekväm. Och om sanningen ska fram, efter att ha bott i USA, England, Spanien och nu vara tillbaka i Sverige så tycker jag att skillnaderna och olikheterna är betydligt mindre än vad vi vill få det till av någon anledning (Och tro mig, detta har stötts och blötts tillsammans med min spanjor i det oändliga). Som konklusion tror jag iallafall helt klart att det är nyttigt för alla att testa att bo i olika länder. Kram

    • Du är så klok Anna, och du har så rätt i det du säger. Självklart är allting individuellt, och det är så rätt det du skriver om att ha en förlåtande inställning till den platsen man bor på. Och jag är väl medveten till att jag borde ha en mer förlåtande inställning till Sverige – jag skyller mkt på landet, lite orättvist vet jag allt att det är.

      Och du – på tal om annat, jag kommer hem i september (inte augusti) så jag hoppas vi hinner ses då. Jag mailar! Kram

  4. Verkligen intressant att läsa & jag håller helt med. Nu har jag själv bott i på flera ställen runt om UK i olika perioder men främst i London. & jag känner igen den där känslan att kunna få vara sig själv på riktigt.
    Mitt jobb tog mig tillbaka till Sverige & den mellanstora staden jag är uppväxt i & gradvis började jag falla tillbaka i det gamla mönstret med att bete sig & se ut som alla förväntade sig.
    Tack & lov fick jag möjligheten att flytta upp till Stockholm där jag faktiskt också känner mig friare. Men när jag pratar med infödda Stockholmare så har de samma känsla som jag hade i min hemstad.
    Blev långt det här:). Men vad jag tror jag vill komma fram till är att jag absolut uppmanar folk att testa livet utomlands. Men att även en kortare flytt inom gränserna också kan vara befriande. Det är synd att alla inte vågar eller kan ta det steget fast de kanske önskar sig ett lite annat liv & förutsättningar.

  5. Ja, du vet ju hur jag känner i ämnet. När jag var i Sverige nu i veckan så kändes det så futtigt på något sätt men tillbaka i Bryssel igen så känns staden helt plötsligt annorlunda. Just nu känns inget av dem som hemma och om 40 dagar flyttar vi tillbaka till Sverige. Men jag håller med de andra: alla borde testa att bo utomlands om de kan.

  6. Intressant. Jag håller med dig om att det är något med att det är ingen som bryr sig om hur man är. Man kan vara lite imperfekt sådär. Skönt. Tack för fikan för alldeles för längesen nu! Kram

  7. Håller hel med dig Sofia! Jag har ju bott i England lika länge som jag bodde i Sverige nu men det där med hemlängtan har jag egentligen aldrig haft heller! Jag trivs så otroligt bra här där man som du säger kan va sig själv utan att passa in i ett visst mönster om hur man ska va och ha på sig. I min lilla hemstad är folk framför allt alldeles för trångsynta och borde vidga sin vyer lite och inse att småstaden inte är allt på jorden!

    • Samma här. Sen vet jag ju inte alls hur det är att bo i Stockholm eller Göteborg eftersom jag aldrig har bott där. Men jag gillar verkligen den avslappnade engelska mentaliteten som finns här.

  8. Graset ar definitivt gronare i Sverige nar det kommer till barnomsorg, vanta bara tills ni far barn och maste betala ££££ varje manad! Inte undra pa att sa manga ar hemma mammor…

Kommentera

