Oss expats emellan

Jag har spenderat kvällen inne i stan med Reubens släkting Charlotte från Italien som är här i London på kurs. Vi möttes upp vid British Museum och tog en kaffe vid Russel Square för att sedan möta upp Reuben utanför hans jobb. Vi åt indisk mat och tog sedan en till kaffe vid Neals Yard i Covent Garden. Älskar det stället föresten, mysigt litet torg med vegetariska kaféer.

Hur som helst, jag trivs i Charlottes sällskap och det är lustigt för jag tror vi har rätt bra förståelse för varandra för att vi båda har flyttat från våra hemländer, hon från England och jag från Sverige. Hon pratade om hur italiensk hon känner sig när hon är i England, och jag förstod precis vad hon menade. Reuben fattade inte alls, men det är väl inte så konstigt, han vet inte hur det är att bosätta sig i ett annat land och sedan åka tillbaka ‘hem’ igen. Det jag vill säga är att det är rätt kul hur vi expats ‘klickar’ med varandra, även om vi inte ens är av samma nationalitet.

Det var i alla fall en mycket trevlig kväll och nu längtar jag tillbaka till Italien efter allt snack om italiensk mat och alla fina marknader som finns där. Man kanske får klämma in en liten weekend till hösten…

image

4 thoughts on “Oss expats emellan

  1. Jag förstår helt hur du menar. Jag har bott i England i 9 år och har inte en enda engelsk kompis, förutom min pojkvän. Mina kompisar kommer från Finland, Sverige, Norge, Tyskland, Japan, ja alla ställen utom England i princip:-) Engelsmän är trevliga men jag har mycket mer gemensamt med andra expats; man behöver inte förklara allt i detalj utan de förstår genast vad man menar plus att de är mer öppna och bjuder på sig själv, det går ju inte att vara associal om man ska ta sig fram och trivas i ett nytt land.

Kommentera

