Ska vi prata om ångest?

Ångest, ångest, ångest…ska vi prata om det?

Jag skrev i mitt förra inlägg om att jag har köpt en lightbox för Seasonal Affective Disorder och Brysselkakan ville gärna höra mer. Så jag gör det, jag berättar lite om mina så kallade winter blues och mina erfarenheter utav SAD.

Jag började fatta för några år sedan att jag har lättare att bli ångestfylld och deprimerad under vinterhalvåret. Det var vintern 2008 om jag inte minns helt fel som det blev riktigt mörkt och ångestfyllt, för första gången. När jag får ångest får jag tankar som jag inte kan släppa, mörka tankar som ger min panikångest. Dessa tankar terroriserar mig varenda minut när jag är vaken, och den där vintern 2008 så kunde jag inte sluta tänka på döden. Döden, döden, döden. Jag förstod inte hur andra människor runt omkring mig kunde gå runt och le när dem visste att vi alla skulle dö. Det kändes som att det mesta saknade betydelse eftersom vi alla skulle dö. Döden, döden…allt jag kunde tänka på var döden. Jag tror det var dödsångest jag hade, utan att vara döende. Eller på något sätt intalade jag mig själv att jag var döende och att ingenting därför spelade någon roll. Depressionen blev ännu värre när jag åkte hem till Sverige över jul, antagligen eftersom det är ännu mörkare där. Det började bli bättre när våren kom, och vid april-maj så var jag precis som vanligt igen. Jag mådde bra och panikångesten var helt borta.

Förra vintern märkte jag att min PMS, som inte heller är så speciellt rolig är myckte värre under vinterhalvåret. Hela förra vintern var jag säkerligen deprimerad cirka tio dagar om månaden, fem dagar runt ägglossning och så fem dagar innan mensen. Och när jag har PMS så får jag sådana där besatta tankar igen, inte så mycket om döden längre utan nu handlar det om andra saker, men samma mönster, extrem rädsla för framtiden, för sånt jag inte kan kontrollera. Samma ångest, samma panikkänslor. Redan i mars, när det började bli ljusare så märkte jag att min PMS inte var lika psykotiskt jobbig som den hade varit i februari. Och hela våren och hela sommaren så har den inte alls varit på samma hemska nivå. Det är en sådan märkbar skillnad, inga pms-psykoser, bara lite pms-depp. Inga besatta ångest-tankar, och om de dyker upp så är det jättelätt att inte lyssna på dem.Tänk hur BRA jag skulle må om jag fick lika mycket solljus som vi har på sommaren, året om. Livet skulle vara så himla mycket lättare. Jag har medicin hemma om det skulle behövas, men jag tycker inte riktigt om att äta antidepressiva eftersom det gör mig så ‘platt’ i humöret. Samtidigt är det bättre att vara lite platt än att ha dödsångest.

Men först så testar jag lampan som jag har beställt idag. Om det är någon annan som har Seasonal Affective disorder och vet något mer som hjälper så får ni gärna att berätta.

4 thoughts on “Ska vi prata om ångest?

  1. Jag lider av samma sak, men det har blivit lite bättre de senaste åren. Jag tror faktiskt att det är för att jag var på Sri Lanka i februari ett år och hade sen semester ett annat. Samla d-vitamin, liksom. Fast mitt är inte lika illa som ditt dock. PMS som blir svårare på vintern låter emellertid mycket bekant. Hoppas lampan hjälper, verkligen! Stor kram!

    • Jag har hört att en solsemester på vintern hjälper massor, och det tror jag på! Det hjälpte nog inte heller att jag jobbade i en källare förra året med väldigt lite naturligt ljus. Vad skönt att din har blivit bättre, jag hoppas också att lampan hjälper! Kram!

  2. Tack för din utförliga förklaring! Har nog hört om dessa lampor men inte tänkt mer på det. Har nog klarat mig bra de senaste tre åren då det, även om det är mörkt på vintern här med, ändå är mer ljus än i Sverige. Frågan är ju hur det går nu när vi ska flytta hem i början av hösten till råga på allt…
    PMS har jag aldrig direkt lidit av men har märkt av det de senaste sex månaderna men funderar också på vad min ålder (är ju hela 43 år nu) kan göra med hormonerna. Använder inga preventivmedel med hormoner och har inte gjort det på över 20 år nu så jag kan nog anse mig vara helt ”ren” när det gäller sånt.
    Kanske en sån där lampa vore något?! Vilken modell har du köpt och har du några tips och vad man ska tänka på för jag hittar ju en del att välja på.

  3. Den här lampan köpte jag http://www.amazon.co.uk/Portable-lamp-S-A-D-NATURAL-DAYLIGHT/dp/B006420M6K/ref=sr_1_13?s=electronics&ie=UTF8&qid=1346226516&sr=1-13

    Sen finns det ju även sådana där alarmklockar som många pratar så gott om, den här till exempel
    http://www.amazon.co.uk/iBoutique-Premium-Natural-Sunrise-Simulator/dp/B004D85P1E/ref=sr_1_14?s=electronics&ie=UTF8&qid=1346226516&sr=1-14

    Jag skulle absolut investera i en sådan om jag var på väg till Sverige! Kram!

Kommentera

