Alla dessa foton

Jäklar vad det kryllar av magfoton på internet. Det verkar vara ny grejen, att fota sin mage. Eller att vilja ha magrutor…

Jag blir lite illamående av alla bilder, av denna besatthet av synliga muskler. Detta har jag skrivit om förut och jag är fortfarande inte övetygad om att ‘strong is the new skinny’ är så himla hälsosamt. Mest för att det leder till ännu en ett budskap att vi inte duger som vi är. Vågen har bytts ut mot ‘före och efter bilder’ men vi är ändå inte nöjda med det vi ser. Eller är vi? Vad tycker ni, är det endast jag som hör varningsklockor?

11 thoughts on “Alla dessa foton

  1. Jomen visst är det så, alla ideal visar ju att vi inte duger som vi är. Även de som visar upp de mest deffade sexpack är ju missnöjda med nåt! Men strong måste väl ändå vara hälsosammare än skinny, eller?

    • Jo, kanske – men jag vet inte om det är lika hälsosamt som många vill få oss att tro att det är. Stark i all ära, men måste det synas? Just det där med synliga muskler, speciellt magmuskler är rätt svårt för oss kvinnor att uppnå då det krävs att man måste ha väldigt lite underhudsfett för att få *synliga* muskler på magen. Man kan ha en väldigt stark ‘core’ även om det inte syns på bild!

      Sen kan man ju även diskutera vad man menar med hälsosamt, jag tror att detta nya ideal kan bli lika destruktivt som det smala idealet, inte minst från en psykologisk vinkel.

  2. Du har helt rätt. En trend, oavsett vad den förespråkar, när den blir sådär extrem, närmast en besatthet, känns det direkt som varningslampan tänds.

  3. Visst är det så att det inte ska gå till överdrift, men jag tycker att det är ett fantastiskt budskap. För att bli ”strong” så måste du äta bra och mycket, sova rätt antal timmar, träna på rätt sätt och inte bara nöta på en maskin. Strong – för mig är HÄLSA, all around. Jag vet att om det skulle börja brinna här hemma, så skulle jag kunna bära ut Casey och rädda honom. Det hade jag inte kunna gjort för 3 år sedan. Skinny däremot står för oändliga antal timmar på gymmet, att ständigt vara trött och hungrig. Aldrig nöjd med mat intag eller träningstimmar.

    • Ja där har du rätt Linnea men då är ju din inställning till ‘strong’ hälsosam. Jag är osäker på att allas är det. Jag tror många tränar hårt för att bli ‘snyggare’ eller försöka uppnå detta nya ideal, och det är där jag tror det kan bli lite farligt….alla dessa foton och snack som magrutor skrämmer mig faktiskt speciellt när det handlar om oss kvinnor då naturen har givit oss lite mer underhudsfett pga en anledning.

      Det känns lite som att problemet inte är löst, utan att man bara har flyttat fokuseringen till någon annat. Men samma ångest ligger fortfarande där, att vi inte duger som vi är – att vi måste förändra oss själva. Det är det budskapet jag inte gillar, även om det inte är så ‘Strong is the new skinny’ ska tolkas.

  4. Vad lustigt, jag funderade precis idag på om jag skulle lägga upp en ”före” bild på min mage nu när jag ska sätta igång med träningen igen. För mig så gör jag det för att peppa mig själv, påminna mig själv om att det faktiskt blir en skillnad. Magen är ett ställe där det är lätt att se resultat. Jag förväntar mig inga magrutor utan vill bara tona till mig lite 🙂

  5. Pingback: Hälsohets |

  6. Pingback: Paleologix | Linnéa i USA

Kommentera

