Tacksamhet

image

Jag pratade alldeles nyss med en tjej från Bulgarien som jobbar som städerska här i London. Hon talade om att hon ofta börjar klockan fem på morgonen med att städa kontorsbyggnader i Holborn, för att sedan spendera resterande tid i privata hus. Hon slutar oftast klockan 19 på kvällen.

Hemma i Bulgarien har hon en man och två små barn. Den yngsta pojken fyller ett år till helgen, och hennes dotter är tre år gammal. Alla pengar som hon tjänar skickar hon hem. Livet i London är inget hon vill, men hon gör det för sina barns skull då det inte finns några jobb i hennes hemland.

Hon fick mig att fatta, ännu en gång att vi har det så jäkla bra. Punkt slut.

6 thoughts on “Tacksamhet

  1. Ja, visst har vi det bra! Jag vet att jag har det bra, behöver inte ens jobba, men trots det kan man ha sin dåliga dagar för de kommer hur bra eller dåligt man har det i livet.
    Men visst har vi idet bra!

  2. Förjäkligt att det ska vara så för en del… Men bra att få perspektiv på saker och ting ibland. Dessutom kan jag bli så himla inspirerad av människor som är betydligt mer utsatta än vad man själv är men ändå har en förmåga att känna tacksamhet över vad de faktiskt har istället för att sura över att livet är orättvist. Ändå måste man ju tillåta sig själv att sura ibland utan att känna sej som en dålig människa, och samtidigt komma ihåg att bara för att andra har det sämre så ska man sluta att sträva efter förbättring, gjorde alla det så skulle ju ingen komma vidare. Kan vara en nog så svår balansgång det där. Ha en underbar helg bästaste Sofia-Lena 🙂

  3. Det är bra att få en ”reality check” då och då, både när det gäller karriären/det ekonomiska och hälsan. Det är bara synd att man glömmer så snabbt. Jag är däremot väldigt mån om att bemöta alla jämlikt, oberoende av vad de gör, men kanske de som gör ”grovgörat” (städare, sophämtare osv) med ännu mer värme i rösten eftersom jag verkligen uppskattar deras arbete. Jag är SÅ tacksam att jag själv slipper.

Kommentera

