The jam of death

image

Kommer ni ihåg björnbären som jag plockade på kyrkorgården förra helgen? Dem stod i kylen och var på väg att ruttna, vilket var något som gav mig ångest i morse. Allt sånt där, vissna blommor, mögliga bär använder jag som bevis på att jag är en dåååålig människa så idag dämpade jag min ångest genom att göra sylt på bären. Jag var helt säker på att jag skulle misslyckas då jag är allt annat än ‘huslig’ men vet ni vad….det blev skitbra och jag är så stolt! Och det var lätt! Jag känner mig nästan som Underbara Clara när jag säger att jag faktiskt bara svängde ihop min alldeles egna sylt med det här receptet. Det gick himla snabbt och nu funderar jag på vad jag ska döpa sylten. ‘The jam of death’ kanske då bären faktiskt är plockade på en kyrkogård?

God blev den i alla fall och jag har nu njutit av HCHFHS (High Carb-High fat-High Sugar)  lunch som ni kan se att jag även lyckades dokumentera ovan.

17 thoughts on “The jam of death

  1. Jag var också och plockade björnbär i den lokala parken för ett par år sedan, som folk stirrade:-). Hjälps inte, jag är uppvuxen med bärplocksgalna föräldrar och alla bär ska tas tillvara:-) Jag har som bäst en plastflaska med lingon som väntar i kylen som jag borde ”stampa” (vet inte om det är ett riktigt svenskt ord, stampa lingon:-). Transporterade dem hemifrån i somras i en plastflaska. Fördelen med lingon är att de håller i evighet.

    Hemmagjord sylt rocks, då får man göra den så söt eller sur man vill. Efter det här kommer du inte längre att vilja äta butiksköpt sylt:-)

    • På vår kyrkogård var vi faktiskt inte ensamma om att plocka! Ja sylten blev verkligen hur god som helst och jag måste nog göra lite till…det blir att ut och plocka mer bär helt enkelt.

      Stampa lingon har jag aldrig hört talas om att man gör men jag förstår vad du menar, det låter lite norrländskt men kanske bara hör till finlandssvenskan?

Kommentera

