Hemma i Sverige

image

Såhär ser det ut hemma hos mamma och pappa. Världens finaste hus från 1600-talet, här är jag uppvuxen och jag undrar om jag någonsin förstod hur bra jag hade det? Nåväl, tur att jag inser det nu i alla fall.

Sverige känns tomt i jämförelse med London och England där det alltid är folk, överallt, hela tiden. Annars har jag inte mycket att uppdatera, jag har lagat middag till mina föräldrar, gosat med deras supersöta nya hundvalp och tittat på ‘Debatt’ och blivit informerad om att många kommuner inför rökförbud på arbetstid, även på rasterna. Det känns obehagligt, det känns fel – enligt mig ska ansvaret ligga hos individen, vi är alla vuxna människor, lär människor att ta hand om sig själva i stället. Vad tycker ni?

image

image

15 thoughts on “Hemma i Sverige

  1. Åh vilken underbar valp!! Är det lagotto? Har följt din blogg sen jag flyttade till London med min lilla familj för några månader sedan 🙂 jag tycker som du, att det är individens val och att man ju är vuxna människor. Men samtidigt som jag är väldigt liberal i mina åsikter kan jag inte låta bli att tycka att det är bra. För även om mina arbetskamrater av en eller annan anledning skiter i sin hälsa så påverkar det mig också. Jag vill inte utsättas för giftig rök helt ofrivilligt när jag vill ta en nypa frisk luft på rasten. Eller t.ex som patient inom sjukvården vill jag inte att en barnmorska vars gulnade, kalla händer och andedräkt som båda stinker av tobak ska komma i närheten av min bebis som precis kommit till världen.

    • Ja det är en lagotto! Vad kul att ni har flyttat till London, hur går det? Trivs ni?

      Jag förstår precis vad du menar, och det har funnits rökförbud på en del ställen som jag har arbetat på också, som t.ex The Priory där vi arbetade med just beroende. MEN det jag har svårt att förstå mig på är att man inte ens ska få röka på sin lunchrast, även om man tar den utanför arbetsplatsen som t.ex på stan? Det känns otroligt kontrollerande, och just så är det i den kommunen mina föräldrar bor i. Jag förstår att tanken är god och att man på så hoppas att det ska leda till att fler människor slutar röka, men det känns påtvingat och som att staten på något sätt ska ta någon slags föräldraroll.

      • Jo, tack vi trivs! Jag hade aldrig varit i London innan vi flyttade men jag älskar det verkligen! Enda nackdelen är att familjen inte finns här och att jag saknar mina vänner. Har inte bestämt oss än ifall vi vill stanna eller inte men vi pratar som om vi ska bo här för alltid 😀 Vi var i Lewisham i helgen (första gången för mig) och jag kom på att du väl bor där någonstans i närheten? Är det inte så?

      • Jag bor i närheten av Lewisham fast lite närmare stan. Vår gata hamnar under Nunhead/Peckham Rye men närmaste tunnelbana är Brockley eller Honor Oak park. Lewisham ligger bortanför Brockley så det är inte alls långt bort!

      • Vad kul! Vi åkte till centrala Lewisham och gick runt i Shoppingcentret där. Sen gick vi till Brockley, dels för att min man ville visa var han bodde innan för 10 år sen och dels för att vi hade letat fram en Adventure Playground till barnen som låg just i Honor Oak 🙂 Det visade sig inte vara vad vi trodde, men det var kul att se den delen av stan och det blev en bra promenad! Gillade känslan, eller vad man ska säga. Atmosfären? Jättemysiga små och större hus, massa grönska…

      • Ja sydöstra London är väldigt grönt, vi har så många parker här. Där jag bor är nästan omringade av grönska med Peckham Rye Park, Nunhead Cemetery och One Tre Hill fem minuters promenad bort i olika riktningar…

  2. Ah ert hus ser ut som var sommarstuga!

    Visst ar det individens beslut att forstora sin halsa, men det jag inte tycker ar ratt ar att rokare far ta en massa sma raster pa 5min bara for att de maste ut och roka, och tro mig, det blir manga 5 minuters pauser pa en dag som andra inte ‘far ta’! Infor rokforbud pa balkong tycker jag dessutom!

    • Absolut jag håller med dig, men det reagerar på är att man inte ens ska få röka på sin lunchrast så som det är i den kommunen mina föräldrar bor i, även om man är utanför arbetsplatsens lokaler. Det känns kontrollerande och jag tycker att där försöker kommunen ta för mycket ansvar.

  3. Vilket härligt hus, en riktig Carl Larsson-idyll. Gällande rökförbud på arbetsplatsen så håller jag med Elin, inte ur hälsosynpunkt för det är upp till var och en hur man sköter sin hälsa, utan för att man då kanske äntligen skulle hitta rökarna vid sina arbetsbord och inte i rökrutan. På mina jobb har rökarna alltid tagit minst 15 min rökpaus i timmen. För mig innebar det att de rökande kollegorna sällan var på plats när jag behövde fråga dem om nått och man satt ständigt och väntade på att de skulle behaga komma in igen.

Kommentera

