En alternativ karriär

Vi har haft en rörmokare här hemma idag för en så kallad gas safety inspection . Här i England använder man ju ofta både gas till spisen, ugnen och uppvärmning av vatten så då måste man ha årliga inspektioner för att se att det inte läcker. Älskar gasspis föresten, något som jag inte gillade när jag först flyttade hit.

Men det var ju inte det jag skulle tala om…

Vi började prata lite, rörmokaren och jag. Och efter lite snack kom vi in på att rörmokarjobbet bara var ett deltidsjobb, då han har ett annat jobb på kvällstid. Nyfiken i en strut som jag är var jag tvungen att fråga vad han sysslade med mer och han berättade att han var musiker och spelar keyboard på musikalen Fantomen på Operan! WOW! Han har gjort det från starten, alltså i 25 år och blev endast rörmokare för att skapa lite balans i vardagen. Så på dagarna får han pillra med tekniska grejer och på kvällarna får han vara kreativ på en West End Show med berömda musikalartister.

Jag berättade genast för Reuben som blev jätteimponerad då han alltid drömt om att bli musiker…och just nu håller han på att övar just Fantomen på Operan sångerna på piano så det var ju ett lustigt sammanträffande. Hur som helst,  det är kul att möta människor som gör olika saker tycker jag…jag har väldigt svårt för att se mig själv göra samma sak dag ut och dag in, gud vad tröttsamt. Kanske två helt olika karriärer är något som skulle passa mig?

12 thoughts on “En alternativ karriär

  1. Två helt olika karriärer tror jag på. Jag jobbar ändå LITE olika nu, kommunikatör på förmiddagarna, journalist på eftermiddagarna. Dock att jag alltid känner mig som journalist och att jobben är ganska lika. Men det är ändå skönt att variera. Jag älskar mitt förmiddagsjobb!

  2. Ombyte förnöjer verkligen, man får nya intryck och tvingas använda hjärnan lite, jämfört med när man gör samma sak om och om igen. Jag kan dock undra lite om rörmokaren inte tyckte att det blev lite tråkigt att spela samma Phantom of the Opera-låtar i 25 år:-) Kanske det var musikspelandet som var hans monotona jobb och rörmokeriet som gav omväxling i tillvaron, och en bra inkomst.

    • Det var precis så det var. Han arbetade heltid på Phantom i flera år, efter cirka tre år började han klättra på väggarna. Därför utbildade han sig till rörmokare så att musikerlivet inte skulle behöva vara hans enda trygghet. Tydligen brukade han göra heldagar på Phantom, nu jobbar han endast 2-3 kvällar i veckan och tycker att det räcker bra.

  3. Det later helt perfekt tycker jag! Lite sa (fast INTE alls pa samma niva) haller jag pa med mitt Fika Bristol bakande och min vanliga ‘karriar’ dar jag leker med siffror hela dagarna. Tva helt olika grejer kan man saga och det funkar himla bra for mig :-). Kram

      • Det gar faktiskt riktigt bra! 🙂 Vi ska vara med pa en stor julmarknad har i Bristol i borjan av December och har aven en del forfragningar pa leveranser till julfester pa foretag sa det ar himla skoj. Det verkar som om aven engelsmannen tycker om 7 sorters kakor 😉

      • Vad roligt! Klart att engelsmännen tycker om svenskt fika, vem gör inte det? 🙂 Scandinavian Kitchen här i London är ju superpoppis, det är ALLTID massa folk där,och inte bara skandinaver utan engelsmän också!

  4. Så kul! Jag snackade också med vår rörmokare som var här i fredags 🙂 Han stod i vår hall och babblade i 40 min om sitt andra liv. Han höll på och renoverade upp sitt hus allt annat än brittisk stil osv. Iaf, kanske man skulle satsa på två karriärer i ett… då kanske man inte tröttnar så som jag också gör väldigt snabbt! Bra idé!

Kommentera

