Det där med att vilja ha barn

Först och främst, tack för alla era gratulationer!

Den där känslan av att vilja ha barn kom ganska plötsligt, och som en överraskning. Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle känna det så starkt som jag har gjort den senaste tiden.

Det började med någon slags känsla av meningslöshet. Det kanske låter himla konstigt, men jag började bli otroligt trött på att bara tänka på mig själv hela tiden. Det kändes så meningslöst, som att livet borde gå ut på något större och viktigare än vad jag vill göra. Det här kanske jag kommer att få ångra senare men just då kändes det väldigt starkt. ALLT kändes tråkigt. Jag var trött på att bara tänka på Sofia hela tiden, vad JAG ska göra.

Samtidigt var jag även otroligt trött på att spendera energi på ett arbete där jag inte fick någonting tillbaka. Att hjälpa människor dag ut och dag in och  så sällan se något resultat, att allt jobb inte led till någonting. Att människorna jag försökte hjälpa oftast var så otroligt otacksamma och man liksom inte kom någon vart.  Energin jag gav fick jag aldrig tillbaka. Jag längtar efter att få spendera min tid och kraft på något som betyder något, som är mitt eget.

Vi får väl se vad jag säger om ett år. Då kanske jag kommer kalla mig själv för dum och naiv som tänkte sådana där tankar överhuvudtaget.

Reuben är i alla fall jätteexalterad. He can’t wait! Han har nog längtat ännu längre än vad jag har gjort. Igår hörde jag honom prata med sin faster om hur han tror att barnet kommer att bli blondt. Jag brukar reta Reuben och säga att barnet kommer bli mer svenskt än engelskt, eftersom Reubens mamma är halvsvensk! Tycker ni inte att Reuben ser lite svensk ut på fotot nedan?

Och här har ni mig, längst till vänster i rosa kläder. Snygg soffa va?

13 thoughts on “Det där med att vilja ha barn

  1. Sådär var det för mig också, en känsla som jag inte riktigt kunde sätta fingret på, men jag ville ha något mer. Visst, det är jobbigt vissa stunder (som igår när det tog 2,5 timme att lägga Alfred…!) men så behöver han ju bara säga något, som att han kommer fram och vill ge mig en puss, så är ju allt värt det! Det är en konstig kärlek, den man har till sitt barn, man skulle verkligen göra allt för dom, hur jobbiga dom än är!

    Och ja, jag tror det kommer bli en liten blondin! 🙂

  2. Eller en rödtott!
    Minns inte alls många jobbiga stunder såhär efteråt, kan bero på att jag överhuvudtaget minns saker dåligt eller att det numera är ett tag sedan mina söner var små 😉
    Man minns det roliga och mysiga!
    Och varför vi bestämde oss förr att skaffa barn minns jag absolut inte men jag vet att jag aldrig ångrat mig, inte en sekund!

  3. Just så kände vi, maken och jag, att visst vi hade ett fantastiskt liv, men sen då? Nåt mer liksom? Inte en längtan efter barn just, men att man ville mera med sitt liv än att bara tänka på sig själv. Nu är barnen 13 och 11 år och vi blir fortfarande så lyckliga, stolta och glada av att ha dem hos oss. Att få barn är det bästa vi nånsin lyckats med. Ett privilegium.
    Din man ser verkligen skandinavisk ut på bilden!

    Hälsningar från Spanien

  4. Jag är nog påverkad av alla runtomkring mig, för i fem års tid har nära och kära fått barn. De två närmaste barndomsbästisarna har både två fått sina andra barn i år. Barn har varit en ganska stor del att mitt liv väldigt länge. Och jag vill också vara där, på riktigt. Det är bara en jäkligt stor pusselbit som fattas, och det är den där mannen… Patience…!!! 😉

    Gud, jag skulle verkligen kunna skriva en bok om alla mina tankar kring detta. Glädjen kring alla kompisar som blir gravida och få barn, men att samtidigt bli avundsjuk, längtan efter eget barn, diskrimineringen och utanförskapet när man är singel/inte har barn. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte hymla med att jag längtar. Det blir så mycket lättare då. Hur som helst är jag galet glad för er skull. 🙂 Och ja, det kan nog bli en liten blondie…!

  5. Precis som du beskriver kände jag det också. Och för mig har det överträffat alla förväntningar att ha Alicia, det är helt fantastiskt och livet har verkligen fått en ny mening! Ni har ett underbart äventyr framför er och jag är så glad för er skull!! 😀

  6. Oj vad roligt!! Grattis!! Blir kanske ingen salsadansning pa clubben jag rekommenderade pa ett tag da ;-). Men ah, en liten bebis! Jag blir lite avis pa er som har det mysiga framfor er. Kram fran Bristol

  7. Jag ville inte ha barn. Alls. Gillade inte barn speciellt mycket och undvek dem mer än gärna. Sen fick kompisarna barn en efter en och jag lärde mig att alla barn inte är likadana och att de kan vara underbara små personer. Till slut tänkte jag att jag också kanske ville trots allt. Känslan du beskriver känner jag tvärtom nu 🙂 Vissa dagar är jag sååå trött på att prioritera bort mig själv. Men som Miss Marie skrev så glömmer man så fort det som är jobbigt och när de kommer fram och säger ”mamma, jag älskar dig så mycket” så smälter hjärtat och ingenting i världen kan mäta sig med det ❤

  8. du, att få barn är det största största bästa bästa i livet. Iallafall när man längtat. Allt annat bleknar. jag skiter i min blodpropp, alla veckor jag spydde, hur ont jag hade efter (infektionen gjorde ondare än att föda) osv – bara jag ser Victor fylls jag med sån ENORM kärlek. Sedan dagen han föddes har det varit så. Livet kan ha alla möjliga olika meningar, men skulle Victor försvinna fråb mig nu skulle livet ärligt talat tappa sin mening totalt. Han är hela min mening just nu. Han och min kille, vår familj. Saker jag brydde mig om förut betyder så lite jämfört. Visst vill jag gå ner i vikt, bli snygg…are igen osv, men allt är så litet jämfört. Sen får man enorm förståelse för sina egna föräldrar och ser på hela livet på ett nytt sätt. Sen inte sagt att det är lätt och smärtfritt. Det är först nu nyligen jag kan njuta lite som sagt.

    Fina kort!

  9. Grattis till blivande barnet!

    Jag känner mig lite smått taskig med att fråga dig om något helt annat än barn…Jo, känner du till några bra matbutiker i London? Det blir en flytt till London (zone 1) för min del i början av februari och jag är nämligen vegan, så bra matbutiker blir ganska viktigt för mig. 😮

Kommentera

