Information overload

image

 

Okej, först och främst. Detta ska inte bli en graviditetsblogg….men, bloggen handlar ju liksom om mig och mitt liv och då detta är en rätt stor grej för mig just nu så kommer det säkert hända att jag skriver av mig.

Idag träffade jag min barnmorska för första gången. Hon kom hem till oss, gav mig massvis av information, tog blod och urinprov och frågade en hel del frågor. Jag fick ett bra intryck och känner hitills faktiskt väldigt nöjd med mödravården som finns här.

Jag kommer ha samma barnmorska genom hela graviditeten och om jag är orolig eller behöver fråga något så kan jag ringa henne på hennes sökare. Om inte hon finns på plats så kommer hennes kollega ringa upp mig. Hon kommer även vara med under förlossningen, och om hon inte skulle  kunna vara det så har jag en ‘stand in’ barnmorska som jag ska få träffa innan, från samma team. Man gör tre ultraljud, och det första ska jag på nästa vecka. Spännande! Dessutom specialiserar sig det teamet som jag är med på psykologisk hälsa vilket självklart känns helt otroligt skönt. De är medvetna om att jag har ätit antidepressiv medicin förut och om jag skulle behöva mer stöd under eller efter graviditeten så ska detta kunna kopplas in ganska snabbt.

Jag fick även ett forumlär som jag ska fylla i för att slippa betala mediciner och tandläkarvård. Inte för att det skulle vara något problem att betala men tydligen behöver man inte göra det som gravid.

Vad mer då? Jo jag har gått på gravid-piltates för första gången. Det var faktiskt rätt tråkigt…men säkert bra på alla sätt och vis. Jag som trodde jag skulle få svettas och spänna musklerna lite fick i stället koncentrera mig på att aaaaandas och …slappna av. Jaja, jag är ju stelast i världen så då kanske det är värt att investera i något som lär mig att slappna av. Även om det är långtråkigt. Var är endorfinerna?

Annonser

18 thoughts on “Information overload

  1. Skippa gravidträningen. Den är mest för de som aldrig rört sig. Jag har tränat fram till bf. Både spinning och step.
    Klart du ska ventilera graviditeten här om
    du vill. Bloggen är världens bästa forum om man undrar något
    Kram

    • Jag tänkte hitta något som inte gör att foglossningen kommer tillbaka. Tyvärr tror min sjukgymnast att sånt som innehåller löpning kommer att göra det värre vilket jag kan hålla med om. Men spinning kanske funkar?

      • de säger visst olika saker i Sve och England, här skulle de aldrig rekommendera spinning! Inte efter förlossningen heller… hoppas du hittar ditt sätt! Själv kunde jagh knappt gå…och det UTAN foglossning!

      • Det är det ingen som har gjort – bara en idé jag hade! Däremot tyckte min pilateslärare att man skulle hålla igång så mycket som man kan. Lättare sagt än gjort med foglossning. Förra veckan var det en gubbe med käpp som gick om mig….kändes sådär.

  2. Det är nog väldigt lätt att det blir mycket graviditetssnack – och så måste det ju få vara. 🙂 Herregud vad inne i den här världen jag blivit, tack vare alla runt omkring som är gravida och får första och andra barnet.

    Kan du inte komplettera pilatesen med något som ger dig endorfinkickar? Du är ju van att träna, du borde kunna köra på med lite mer intensitet?

    • Jag var också rätt ‘inne’ i den där världen redan innan då jag hade nära vänner som fick barn! Det blir ju så.

      Jo jag måste hitta mina endorfinkickar någon annan stans,,,,något som inte gör att foglossningen kommer tillbaka. Får göra lite research!

  3. Aj da, det later inte jatteroligt. Jag ar inte bra pa Yoga och Pilates och det dar eviga andandes och avslappnandes pa bestallning. Men det ar sakert bra som sagt!

    Sag ditt inlagg nedan om angest. Jag led av det i borjan av min graviditet med Nils och det var ingen hojdare. For mig blev det sa illa att jag var tvungen att soka hjalp eftersom jag knappt orkade ta mig ur sangen. Jag fick da reda pa att ‘antenatal’ depression ar lika vanligt som postnatal men tyvarr pratas det inte om sa mycket.

    For mig var det helt klart hormonerna som spokade och nar allt borjade stabilisera sig och illamaendet forsvann runt vecka 14 sa forsvann aven angesten. Och resten av graviditeten madde jag prima! Jag hoppas det blir samma for dig!

    • Tack för att du delar med dig! Ibland känner man sig så ensam med all ångest i denna så kallade perfekta värld.,,men så fort man delar med sig så märker man att man inte är ensam! Vad skönt att du mådde bättre efter v 14. Jag tycker det kommer och går, vissa dagar är allt okej och ibland får jag sådan hemsk panikångest. Men jag tänker fråga efter stöd om det behövs!

      • Framsteg! Även om du ännu mår dåligt… Minns de gånger jag grät av smärta av attt gå också, men det var i magen (tror jag). Det bästa med att ha det jobbigt nu är att förlossningen framstår som en bagatell. Ingen tröst nu, men… KRAM.

  4. Vad bra att du kommer att ha samma barnmorska genom hela graviditeten och att det finns så mycket tjänster tillgängliga. Första barnet är ju alltid spännande.

    Jag går på pilatens en gång i veckan, jag har äntligen hittat en instruktör som jag gillar och som gör att det faktiskt är kul att gå på timmen. Han är också den enda som sagt att ”andas som ni vill, bara ni andas”:-) Jag har haft flera instruktörer som varit torrare än Sahara och då är det verkligen mer pain than pleasure. Annars gillar jag pass där jag får svettas som en gris.

  5. Vad bra det låter med bm. Jag va faktiskt oxå väldigt nöjd. Fram tills att hon missade att han låg åt fel håll vill säga, men det va säkert nån mening med det också… Jag antar att man kan kalla mitt också ångest. Jag tänkte hela tiden på att alla mina (fem) närmsta kompisar och min syster har fått fina friska barn så då måste ju statistiskt sätt nåt vara fel nu..? Så jag kände aldrig direkt att jag kunde glädje mig, njuta eller se fram emot mitt liv som mamma. Kände ofta att nåt kommer gå fel. Som tur va gjorde det ju inte det. Tror såna tankar är vanliga dock. Det är ju sjukt stort att bli mamma och ha ett sånt stort ansvar för en annan människa. Nu ”känner” jag ju bara dig genom bloggen men det känns verkligen som att du kommer bli en otroligt bra sansad och lugn mamma. Ska bli spännande att höra om UL nästa v och allt annat som har med graviditet och bebis att göra. Skönt att du mår lite bättre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s