Welcome back

Nyårsafton 2012 är nog den värsta nyårskvällen jag har varit med om och jag tänker berätta varför.

Jag har aldrig varit någon som gillar att fira nyår. Därför tyckte jag att jag lika gärna kunde skita i det i år och flyga hem sent på nyårsaftons kvällen från Arlanda, biljetterna var billiga och jag tänkte att det kanske kunde vara rätt skönt att flyga när alla andra var ute och festade.

Resan från Sverige gick bra. Vi körde från Kungsör till Arlanda vid 17-tiden på eftermiddagen igår, kom fram till Arlanda i god tid, lämnade tillbaka hyrbilen och checkade in. Flygresan gick lika smidigt den med. Vi landade på Heathrow efter kl 22, brittisk tid och tog tåget in till Paddington strax efter 23. På tåget från Heathrow kollade vi om tågen gick hem till oss vilket de inte gjorde så vi beslutade att ta tunnelbanan från Paddington till Waterloo och sen ta taxi därifrån.

BIG MISTAKE.

På Waterloo station var alla utgångar utom en stängda. Och det är en stor station, ungefär som Centralstationen i Stockholm om inte större. Tusentals människor var i området för att titta på de stora fyrverkerierna och vi anlände precis efter tolvslaget. Den enda vägen ut från stationenen var genom folkmassorna, eftersom alla gator samt utgångar kring stationen var avstängda. Folkmassan blev tätare och tätare och till slut kunde vi inte röra oss. Tusentals människor knuffade från alla håll och kanter och vi som stod i mitten blev fast. Det var FRUKTANSVÄRT. Jag var så otroligt rädd och trodde på fullaste allvar att jag skulle dö. Till slut började jag skrika och som tur var tog en kille mig på allvar och såg till att jag kunde ta mig till sidan. Reuben hade vid det här laget hoppat över en barriär till den sidan polisen stod på. En snäll kille hjälpte mig över till andra sidan där jag fick bråka med en polis som försökte tvinga mig tillbaka in i folkmassan eftersom det var förbjudet att vara på den sidan av barriären. Alltså, den sidan där jag kunde andas och där det inte var en massa människor. Det var något utav det läskigaste jag någonsin har varit med om och både jag och Reuben tänkte på det som hände i Hillsborough 1989 där över 90 människor dog på grund av over-crowding. 

Till slut lyckades vi ta oss in på Waterloo Station igen och förstod att den enda vägen därifrån var att ta ett tåg. Vi tog ett tåg till Vauxhall där kaoset fortsatte, så fort vi kom ut från stationen så hamnade vi brevid ett ungdomsgäng som bråkade – glasflaskor flög i luften och en kille låg medvetlös på marken.

Vi flydde i en taxi och jag störtgrät hela vägen hem. Då var klockan 02.15 och det hade gått fyra timmar sedan vi landade på Heathrow.

Vi har haft en sådan himla bra jul i Sverige och det här var nog det sämsta ‘welcome back’ jag har någonsin upplevt här i England. Jag vet att det är en engångsföretelse men jag vet faktiskt inte om jag vill bo i den här staden längre. Det enda vi försökte göra var att ta oss hem igår kväll, men tydligen är det för mycket att begära. Paniken jag kände över att bli totalt mosad utanför Waterloo igår var hemsk, och jag vill aldrig, aldrig riskera att uppleva det igen.

And oh, happy new year!

22 thoughts on “Welcome back

  1. Men fy så hemskt! Förstår att du blev rädd, särskilt när man är gravid är man ju extra känslig! Det är ju så där med storstäder, det kan bli mycket folk på liten plats väldigt fort och det är ju nackdelen med stora städer!

    Hoppas nya året blir kanon för er i alla fall! 🙂

    • Ja det var inte roligt alls. Jag är van vid mycket folk men det här var något utav det värsta jag har varit med om, jag trodde faktiskt att jag skulle dö…och Reuben kände likadant, han har bott i London i hela sitt liv så jag tror inte vi överdramatiserar!

  2. Usch, jag får nästan panik bara av att läsa det ni var med om. Jag har en gång under tiden jag bodde i London varit i centrala delen av stan och det gjorde jag inte om kan jag säga. Det var lite som du beskrev, man fick vara på sin vakt hela tiden, folk skrek och knuffades, var berusade och hotfulla, gick omkring med visselpipor i munnen så det ringde i mina öron resten av natten. Nej, en ödslig stuga mitt i skogen är det alternativ jag röstar för nästa år för min egen del, där får man lugn och ro…

  3. Fy! Nyår alltså, VAD är det för fel på folk?! Riktigt läskigt.

    Minns en konsert jag var på i Argentina med 200 000 personer. När den var slut hade de stängt av flera utgångar och folk tryckte på… Vi blev helt pressade. Syrran blev av med en sandal, jag kunde knappt andas. Trodde faktiskt att vi skulle dö, så jag förstår precis vad i du kände (och jag var inte ens gravid då!!). Ursh. Glömmer aldrig den kvällen… Konsert med min idol som avslutades så vidrigt. Vi kom inte hem på hur många timmar som helst. KRAM!

    • Ja, jag förstår inte hur man kan vara så idiotisk så man stänger alla utgångar. Den här utgången vi var tvugna att använda var till för människor som ville ta sig både ut från stationen och in…så vi som hamnade i mitten blev helt mosade. Värsta känslan någonsin när man inte kan röra sig och tycket ökar från alla håll…

      • Men gud, ibland undrar man verkligen hur de hanterar vissa situationer. Speciellt i en sån stor stad med så otroligt många invånare..

        Bra gjort av honom, hade jag gjort med.

  4. Men fy! Jag förstår att du blev rädd, och speciellt när du är gravid som Marie skriver. Måste varit svårt med all packning också. Jag vet hur galet London är på nyår, helt crazy. Vauxhall har jag bara varit i en gång och det du beskriver där var ungefär vad jag upplevde då också, fast i dagsljus….och inte lika extremt. London är ju dock inte bara så. Nyårsafton är extremt i alla storstäder… Men jag förstår dina känslor. Hoppas det känns bättre nu! Stor kram och gott nytt år!

Kommentera

