Hälsohets

Ladu Dahmers blogg är en blogg jag har delade känslor om. Ibland blir jag provocerad och tycker att skribenten, Natasha, är väldigt trångsynt och borde bredda sina vyer. Men vissa gånger blir jag så himla glad över att hon tar upp ämnen som inte många andra pratar om.

Hennes inlägg om hälsohetsen och om folkhälsan älskade jag. Jag håller med henne till 100% i det hon säger, föraktet mot överviktiga personer samt allt jäkla snack om hur man äter ‘rätt’ och tränar bäst. Jag skrev om det förut i ett tidigare inlägg om magbilerna som cirkulerar på bloggar och jag tycker det är värt att ta upp igen. Det är förbaskat skönt att vi är fler som hör varningsklockor i alla snack om den så kallade ‘hälsan’. För jag vet faktiskt inte hur alla ‘inspirerande’ bloggar leder till bättre hälsa? Kanske hos vissa, men långt från alla. Och det är ganska lätt att förklara varför…inte många så kallade hälso och träningsbloggar ger oss känslan av att vi duger som vi är. Det skrivs om att förändra, förbätrra, enough is never enough och så vidare.

Många påstår att den nya träningsformen där man tränar och äter för att bli stark är 100% bättre än det gamla ‘smaltänket’. Men jag är jäkligt skeptisk. Handlar det inte om samma tänk som förut, att vi inte duger? Att vi måste bli bättre, snabbare, starkare…hälsosammare? I grund och botten är det väl samma känslor och tankebanor som kan leda till destruktiva beteenden som ätstörningar och anorexi? Bara det att skillnanden den här gången är att vi påstår att motiven är annorlunda – vi gömmer oss bakom ‘hälsotänket’.

Självklart är inte alla som snackar om hälsa och träning destruktiva…men jag tycker att det har blivit för mycket av det hela. Jag tycker att  det sänder ut ett otroligt farligt budskap till många, speciellt unga tjejer och killar, att vi måste bli bättre…att vi inte duger precis som vi är. Det skulle vara så SKÖNT om fler än Lady Dahmer gick ut och skrev om att äta utan dåligt samvete eller att det faktiskt är helt okej, och inte alltid farligt att vara överviktig.

Ett annat intressant inlägg om detta kan ni läsa här. 

11 thoughts on “Hälsohets

  1. Jag gillar hennes inlägg! Det är spännande att se kommentarerna och jag själv reagerade över att det inte kändes OK att hylla fetma… tills jag läste om och läste rätt. Hon gör ju inte det! Jisses. Däremot så tror jag att det är ”to each is his own”. Jag älskar träningsbloggar och nutrition – för det är min hobby och de får mig inte att må dåligt. Däremot skulle jag nog, i ärlighetens namn, må sämre av dem eller iallafall störa mig på dem om jag inte tränade eller åt balancerat.. Då skulle de bara vara ett pockande på mitt dåliga samvete.

    • Precis – och det är intressant att hon har behövt att gå ut och klargöra det flera gånger.

      Du har helt rätt i att träning och hälsa är en hobby för många, jag älskar ju att träna själv men tycker samtidigt att det kan vara lite av en ‘slippery slope’. Jag mår inte bra av att läsa för mycket om träning och hälsa t.ex eftersom jag har en tendens att jämföra mig själv med andra vilket leder till att jag inte nöjer mig med mina egna resultat.

  2. Tar gärna del av den listan. Vi ska också resa i mars, iof bara till släkten i England men lite tips mottages gärna ändå. Så underbart med solsemester, lite lagom avundsjuk 😉

  3. Jag är inte alls förtjust i Lady Dahmer (det mycket lilla jag läst på hennes blogg och bloggkommentatorernas) men jag håller med vad du skriver här. Det är bra med hälsotänk, men jag tror faktiskt att detta ger mer sjukligt beteende än smalhetsen. Och de där magbilderna! Gör mig ialla till mods, faktiskt. Jag ser vilka bilder några av mina vänner ”gillar” på Instagram, och det är bilder på tjejer som är sjukligt smala OCH muskliga, eller på tallrikar med enbart protein och inget fett eller kolhydrater. Vet inte hur hälsosamt det är heller. Allt med måtta, skulle jag vilja säga…

  4. Det är väl så att vissa människor tenderar att gå till överdrift, i vad det än gäller. Det är väl ingen som egentligen tror att det är bra att träna för mycket, lika väl som alla vet att det är dåligt att äta för mycket.Det trixiga är väl att få till balansen!

    Förresten, du sa att du letade efter träningsbyxor till växande magen, kolla in Gaps serie Gapfit, de har en hel drös med olika träningsbyxor.

  5. Bra skrivet!

    Jag läser inga sånna bloggar…

    Min största inspiration just nu är
    1) kolla gamla bilder av mig själv
    2) komma i kläderna igen
    3) våga vara med på foton igen
    Osv.

    Har alltid fått dåligt samvete av att äta. Hatar det!

Kommentera

