Food food food

Jag tycker inte jag har haft några direkta gravid-cravings. I början mådde jag bara illa och åt ingenting annat än vitt bröd, morötter och mandariner. Mitt sockersug försvann totalt och jag drack inte kaffe på över en månad, en ganska lång tid för mig som kaffeberoende! Allting smakade och luktade så vidrigt, mina smaklökar förändrades verkligen under den första tiden.

Sen blev jag lite mer normal igen. Lyckades äta mat som var lite mer komplicerad än vitt bröd och pasta med tomatsås. Jag åt massvis av herticot verts och tyckte det var något utav det godaste som fanns. Mitt kaffesug kom tillbaka även om jag inte dricker det i  så stora mängder som förut. Nu kan jag äta det mesta, och det mesta smakar som det brukar. Socker gör mig fortfarande rätt illamående. Men något som verkar vara här för att stanna är hungern! Jag äter lika mycket som jag gjorde när jag tränade som mest, och nu tränar jag knappt något alls. Jag är hungrig mest hela tiden, på nätterna vaknar jag och måste gå upp och äta en banan för att kunna somna om. Det är en hunger som jag verkligen inte kan ignorera, och om jag gör det blir jag ändå alldeles svimfärdig och illamående så jag försöker inte ens…

Men några direkta cravings har jag inte…förutom vatten. Jag ÄLSKAR vatten. Kolsyrat vatten med citron har blivit min nya drog…så gissa om jag springer på toa hela tiden.

Men något jag har börjat tänka på de senaste dagarna är semlor. Lite för sött kanske, jag kommer säkert att äta en och må illa i flera timmar efteråt. Men det är det värt. Som tur är fattar Scandinavian Kitchen här i London vad som är viktigt och ska börja sälja de läckra bullarna tidigare än vanligt!

10 thoughts on “Food food food

  1. Jag har haft väldigt svårt för socker och kolhydrater under mina graviditeten. Särskilt de två senaste med tjejerna. Äter fortf inte vissa kolhydrater. Te som jag dricker i så stora mängder fungerade inte. Inte heller läsk. Precis som du bara vatten. Under nio månader. Skitkul.

    • Oj te var det jag drack när jag inte kunde dricka kaffe längre. Vet inte hur jag skulle klara mig utan något kaffein alls! Kolhydrater är inga problem men socker och för mycket fett ger mig illamående och halsbränna. Blä! Men bra ändå eftersom jag i vanliga fall är värsta kakmonstret. 🙂

  2. Alltså jag är livrädd för hur jag kommer bli som gravid. Nu efter min magsjuka har jag inte kännt mättnad. Jag bara äter och äter och äter. Och jag skulle (alltid, inte bara nu) kunna ofta en tå för en semla. Älskar dem mer än något (i matväg), typ. Jag kommer bli ett matmonster som gravid… Herre. Glad att du mår bättre och vad skönt med en så sund craving! 😉 Baka egna semlor vetja! Då kan du ju göra dem mindre söta…

  3. Du ska inte ignorera hungern!!

    Jag älskade socker och carbs under min graviditet (från v32 när jag slutade spy). Kunde inte äta fett eller starkt, tomat osv sedan pga halsbränna. Drack inget kaffe under hela grav pga ÄCKLIGT och halsbränna. Inte te heller. Kräktes av allt sånt. Har inte börjat med kaffe igen, förutom koffeinfritt några ggr/v. Tycker att du ska äta MASSOR! Bara bra att inte dricka kaffe under grav då det rekommenderas modererat intag av koffein… Jag hade dock koffein i medicinen jag tog mot kräkningarna. Å andra sidan spydde jag upp medicinen 😉

    Ät ät ät! Bebisen behöver massor!

    Ps. Hört att om man gillar socker under grav är det en tjej, salt en kille. Inte för att det stämde här…

    • Nejdå jag ignorerar inte hungern, tycker det bara vore dumt…jag äter det jag vill eftersom jag tror kroppen är rätt bra på att säga till vad den behöver.
      Kaffe dricker jag fortfarande men mycket mindre än vad jag brukade göra, max 2 koppar om dagen men oftast bara en.

      Haha jag har verkligen börjat gilla mer salt mat sedan jag blev gravid…:)

      • Kolsyrat vatten gav mig väldigt mkt halsbränna! Du kan googla på vad som hjälper resp gör det värre. Min halsbränna eskalerade nån gång efter v.30. Det enda som inte gav det var mjölk och godis, men vissa saker gjorde den ju helt klart värre. Missbrukade galieve tuggtabletter mot halsbränna. Mot slutet var det många nätter jag fick sitta i fåtöljen och sova pga den, huuuh… Fast att få sova en natt i fåtöljen nu känns ganska skönt, hehe…

Kommentera

