Om att visst behöva äta för två, eller åtminstonde en och en halv

Man ska ju inte äta för två när man är gravid. Det har man ju hört, flera gånger.

Men jag äter så mycket mer än vad jag brukade göra.Började dagen med två frukostar, en innan mitt läkarbesök och en efteråt. Efter det tog jag en promenad på en timma och tydligen reagerade min kropp som om jag hade sprungit en marathon eller nåt, för jag blev vrålhungrig, igen. Åt en vegetarisk chili samt en massa frukt och fortsatte ändå vara hungrig. Drack vatten, åt bröd men ingenting verkade hjälpa. När skulle ge katterna mat så kände jag hur det svartnade framför ögonen och plötsligt låg jag i en hög på golvet! 

Hoppsan sa. Läskigt. Jag hatar yrsel, det är något av det värsta som finns.

Nu mår jag bättre. Reuben kom hem med smoothies och indisk mat…och jag lär säkert äta något mer innan jag går och lägger mig eftersom jag fortfarande inte är helt mätt. 
Men allvarligt talat. Hur mycket ska man behöva äta som gravid? Ska jag behöva äta två luncher nu också? Ni som har erfarenhet, hur gjorde ni? 

18 thoughts on “Om att visst behöva äta för två, eller åtminstonde en och en halv

  1. Men åh så kul, upptäcker att flera av mina läsare är gravida! Stort grattis! Vilken vecka är du i? I början av graviditeten var jag också sådär vrålhungrig, ville tugga på nåt heeela tiden och framförallt mindre nyttiga saker som bröd, muffins, scones och pasta! Sen lugnade det ner sej i ett par månader och jag blev istället mätt jättesnabbt men nu har jag kommit in en hungerperiod igen, förmodligen för att bebis växer snabbt! Så ja, det är helt normalt – lyssna på kroppen och ge den flera små mål om dagen även om det ibland känns som galet mycket. Men så länge det inte bara är kakor, godis och glass så ät för guds skull!

  2. Men fy, yrsel är inte bra! Har de tagit tester på dig om du har tillräckligt järn och magnesium i kroppen? Annars kan du behöva tillskott av det. Här i Tyskland ger dom magnesium till alla gravida men jag vet att så inte är fallet i Sverige. Om du äter mycket vegetarisk mat så kan du ju ha brist på järn. Annars så tycker jag att det går i vågar det där med mat. I början av min graviditet hade jag inte mycket aptit, men då var det högsommar i München och jag låg mest på soffan med fläkten framför mig eftersom jag mådde så illa! 😀 Hade en period då jag bara ville äta citrusfrukter och en annan där jag var sjukt sugen på ost (läste sen att det är då bebisen bygger skelett, så de behöver mkt kalcium, coolt hur kroppen funkar ändå!). Som koemmentaren ovan säger, äter du bara bra mat så är det ingen fara att äta mkt, men undvik dålig mat!

    • Senast barnmorskan testade mina blodvärden så var mina järnnivåer perfekta men det kan ju ha ändrats. Vet inte om hon testade magnesium, tror inte det?
      Jag tror jag är inne i den där perioden då bebisen bygger upp sitt skelett för jag är sjukt sugen på just mjölkprodukter….

  3. Alla jag vet har ätit två frukostar och massor med mer kolhydrater osv. Jag är ett dåligt exempel eftersom jag hatade mat under graviditeten. Mot slutet var jag mer hungrig, det sögs annars att man är mindre hungrig då eftersom det finns så lite plats. Om din kropp behöver dubbelt tycker jag att du ska äta dubbelt. Att gå en timme är värsta träningspasset som gravid! Har du lågt blodtryck? Det hade jag. Järnvärdet brukar försämras senare. Mitt var bra fram till v.25 eller 28. Vegetarisk kost innehåller mycket järn faktiskt. Även cashewnötter och blåbär.

    Hoppas du slipper svimma igen! Kram!

  4. Men usch vad obehagligt att du svimmade!! I början av min graviditet åt jag som att jag låg i hårdträning. Det höll i sig tills magen började kännas så stor och full att jag inte fick i mig nästan någonting istället. Sen i slutet när magen sjönk så kunde jag plötsligt äta (och andas) igen. Så för mig gick det i perioder, kroppen säger väl till vad den behöver. Ät på för sjutton! 🙂

  5. Jag har aldrig varit gravid men jag skulle nog lyssna på din kropp och äta. Otäckt att bara svimma sådär… Hur är blodsockret? Har hört att man kan få graviddiabetes, min kompis fick lov att minska allt socker hon åt när hon var gravid.
    Ta hand om dig!

  6. Jag svimmade aldrig, och i början kunde jag inte äta så mkt. Men i v 18 åt jag nog en hel del. OCH massor med äpplen, minns jag. Just äpplen åt jag nog mest av allt.
    När ska du ta ditt gestational diabetes prov? Ganska snart va? DET kan ju vara ngt sånt som ligger och spökar? Men ÄT, du kan absolut gå runt och vara hungrig.
    Hoppas allt är bra idag.

    • Äpplen har jag också ätit fler av! Så gott!
      Alla mina prover ska tydligen vara bra, om det inte har ändrats den senaste veckan eller så. Var hos barnmorskan senast förra veckan.
      Idag mår jag bättre men ska nog inte ta några längre pauser i ätandet! Tror det gäller att ligga två steg före hungern..

  7. Hej! Första gången jag kommenterar i din blogg 🙂 Jag var precis som du beskriver det, hungrig precis hela tiden under min graviditet. Vaknade på nätterna och fick gå upp och äta en banan och ibland mer. Sen fick jag tyvärr graviditetsdiabetes och la då om min kost helt. Mycket protein och lite kolhydrater. Åt jag ris så valde jag råris osv. Efter några dagar med den kosten så var jag aldrig hungrig mellan målen eller på natten längre. Så skönt!! Så bara ett litet tips =)

  8. Gud vad jag känner igen det där. För mig va det mest i 1a trimestern. Men eftersom jag inte visste om det förrän v 11 fattade jag ju inte riktigt. Så visst höll det i sig även en bit in på andra med. Men sen lugnade det ner sig till slutet. De säger att man inte ska äta för två och allt man behöver extra är en ostfralla om dagen eller vad det är men tjena att man skulle klara sig på det. Nej ät när du känner att du behöver. Känns inte som att du trycker massa McDonalds mat precis. Verkar som att du är sund och då kan det inte bli fel. Tänk bara på att inte äta för stora måltider för nära lägg dags bara. Blir lätt att man får halsbränna då. I slutet i alla fall. Så spännande. Nästan halv vägs nu ju.

Kommentera

