Snowday – yaaaaaay!

image

Det snöar i england! Detta betyder givetvis att hela landet slutar fungera och man får en jättebra anledning till att slappa. Fast idag tycker jag faktiskt inte att det verkar vara så farligt i London, bussarna går fortfarande utanför fönstret. Reuben valde att arbeta hemifrån ändå, och han har ju det så bra att han faktiskt inte behöver vara på kontoret för att få något gjort. Allt han behöver är en dator och en internetuppkoppling och möten hålls via Skype.

Jag brukade sura en hel del över britternas totala oförmåga till att hantera snö men nu bryr jag mig inte längre. Det är ju bara SKÖNT (så länge man inte måste ta sig någonstans) att man får en ursäkt till att stanna hemma och slappa. Med té och kaka till exempel som vi har fikat med idag! Dock har jag haft lite otur de senaste åren och blivit fast, en gång var vi tvugna att överge vår bil i Oxford och ta tåget hem…och en annan gång blev flyget till Sverige inställt. Då är det ju mindre roligt.

Det ska fortsätta snöa hela helgen tydligen så vi får se när det riktiga kaoset inträffar. I kväll ska jag på födelsedagsmiddag med några kompisar, som tur är det på gångavstånd så jag slipper oroa mig för att tåg och bussar ska sluta gå.

Lite roligt är det ändå hur lite snö kan skapa så mycket panik. På nyheterna pratas det om att man ska förbereda sig och packa sovsäck, mat och choklad om man måste bege sig ut. Svensken inom mig tycker det är störtkul! Britterna verkar aldrig fatta att vi faktiskt bor på en ö i norra Europa och inte vid medelhavet.

9 thoughts on “Snowday – yaaaaaay!

  1. Jo jag vet! Vår äldsta son, A, är i UK och jobbar så han sms:ade i morse och meddelade att de fått 1 dm snö och att det var löjligt vilket kaos det skapade. Han lär få stå ut för de åker inte hem förrän på måndag.
    Men samma sak var det i Bryssel, märkligt hur så lite kan skapa så mycket! Och vi från Sverige kan inte annat än le lite åt det!

  2. Min bästa vän sitter på Arlanda och tittar på tavlan. Där står det London – Inställt. Hon är lätt pissed off kan jag säga.
    Trevlig helg

  3. Javisst är det underhållande med hur britterna förhåller sig till snö. Men det roligaste är att se att många har gummistövlar när det är snö. Det fattar inte jag. Gummistövlar! Det är ju jättekallt och jättehalt! Min dotter och jag roade oss med att räkna personer med gummistövlar på väg till/hem skolan i eftermiddag. Skolan, som för övrigt var tvungna att stänga tidigare av någon konstig anledning. Health and safety på grund av lite snö! Jag tycker att det är skrattretande, men samtidigt mycket irriterande…

    • Min man hade gummistövlar när det snöade förra året…haha. Men i år har han skaffat riktiga vinterskor från Sverige. 🙂 Förstår inte heller hur man kan sätta på sig gummistövlar när det är så himla kallt!

    • Det är inte ens mycket snö, 5 cm kanske? Dock är det mycket mer nere i Wales och andra delar av UK så det var nog mer problematiskt för de som bor där.
      Men ja, sovsäck och ‘emergency supplies’ känns väldigt överdrivet!

Kommentera

