Jäkla torrjäst

Jag blev jättesugen på semlor idag och bestämde mig för att baka eygna. Åkte iväg till Sainsburys för att köpa ingredienser. Där sålde de endast torrjäst, så jag tänkte att det får jag väl fixa på något sätt. Kom hem, räknade ut hur mycket torrjäst jag skulle använda och satte igång.

Resultat: en degklump som typ inte verkar vilja jäsa alls på det sättet jag tänkte. Och som dessutom var väldigt svårbakad, den delade på sig och vägrade bli slät.
image

Bullarna blev tunga och konstiga. Jäkla torrjäst, jag fick inte till det. Ska det vara så svårt?

14 thoughts on “Jäkla torrjäst

    • Nej det kan ju ha varit mitt fel också! 🙂

      Jag bakade semlor med färsk jäst som blev hur bra som helst förra året, men då använde jag ett annat recept. Får prova med det igen. Never give up!

  1. Polska mataffärer som finns i multum här i norra London iallafall säljer oftast färsk jäst (även Estrella chips, Wasa knäcke och billiga majskrokar när det blir dags för det :)).

  2. Tips: Gå till en bagare, konditori eller liknande. De kan sälja/ ge bort färsk jäst där 🙂 En gång funkade det på Tesco också, där de har bagare ibland (riktigt stor Tesco). Lycka till!

Kommentera

