Let’s get material instead

Äsch. Blä vilken jädra pissdag. Jag har sån oro i kroppen att jag måste tvinga mig att fokusera på något annat. Jag spenderade en timma av morgonen med att vara arg och gråta över alla män som misshandlar kvinnor men nu orkar jag inte längre och måste rycka upp mig själv.

Så jag gör en klassiker. Jag fokuserar på materiella saker. Barnvagnar! Kan ni hjälpa mig? Vi behöver en som är typ minimal och väger ingenting. En som är lätt att vika ihop då vi kommer behöva göra det varenda gång vi har använt den. Vår lägenhet ligger nämligen en trappa upp, och vi har inget som helst utrymme att lämna en vagn där nere – innan den branta trappan upp till lägenheten om ni förstår vad jag menar? Möjligtvis skulle vi kunna ha den där om den är ihopfälld, men inte annars. Jobbigt. Yaaaaaaay för engelska hus igen. Trappan är dessutom brant och smal så vagnen får liksom inte väga så mycket, eller vara för bred…

Någon rekommenderade en Bugaboo Bee. Grejen med Bugaboo dock…overpriced? Alltså 10 000 kr för en barnvagn känns lite väl, speciellt eftersom många säger att man byter ut den efter ett år ändå?

Anyway…hjälp mig!

40 thoughts on “Let’s get material instead

  1. Kan absolut inget om dagens barnvagnar! MEN priserna på begagnade vore vara betydligt lägre och många byter mellan barn ett och två (hur man nu har råd med det…). Så spana begagnat! Kanske ni kan spana även i Sverige?

    • Vi tittar på begagnat, absolut. Det finns hur många som helst här i England, som dessutom nästan är helt nya då många verkar byta ut vagnar utan att knappt ha använt dem!
      I Sverige är barnvagnar dyrare än i England så vi tittar bara här. plus att många svenska vagnar verkar stora och klumpiga vilket inte funkar i trånga London.

  2. Jag hade bugaboon ett bra tag. Sedan en McLaren. Den var super. Men icke för bebis. Köp en beggad bugaboo. De är ofta i mkt fint skick

  3. För mig blev det en Emmaljunga Nitro City. Ungefär lika smal och lätt som en Buggaboo, men tillverkade i Sverige och inte i Kina. En begagnad går på ca 500 EUR i Tyskland (och en helt ny 860 EUR).

    • Jag googlade faktiskt och den ser dock lite för stor ut för oss då vi måste hålla på och vika ihop den varenda gång vi ska in i lägenheten. Eller jag vet inte, vi får nog ta oss iväg och få experthjälp!

  4. Alltså barnvagnar kostar så! 😦 Vår kostade nog 11000 (Teutonia be you). Vi bor högst upp utan hiss men har som tur var barnvagnsrum… Barnvagnar väger en del. Vår är supersmidig men väger ändå typ 13 eller 15kg. Exklusive barn och skötväska. Skulle nästan rekommendera er att flytta, för ärligt talat kommer det bli ett helvette att lyfta upp och ner.

    • Menade inte att låta nego… Men man vill ju oxå ha en bra, stabil och ombonad vagn? Då är det svårt att få en fjäderlätt sådan. Paraplyvagn funkar ju först när de är större.

      Gå med på ALLT FÖR FÖRÄLDAR och din ankomstgrupp och starta en tråd för att få tips. Tipsen kommer hagla över dig! Jag hade typ inte klarat mig utan min grupp. Vi följs åt på FB varje dag (45 mammor) om allt och inget.

    • Det som är bra med den som vi har blivit rekommenderad att den bara väger 7.7 kg. Den skulle dock kanske inte funka i Sverige eftersom den har väldigt små hjul och klarar därför knappt av snö.

      Vi funderade faktiskt på att flytta först men ångrade oss eftersom hyrorna i området bara går upp. Vi betalar redan 13 000 kr i månaden och vill inte betala mer för något som kanske inte ens är bättre. Nästa gång vi flyttar ska vara när vi har köpt något, då är det bättre att spara de där tusenlapparna till att spara ihop till de £50 000 vi behöver i handpenning. Alltså en halv miljon svenska kronor. Jippie.

      Min granne bor precis som vi och hon lämnar sin vagn i bilen så det funkar, även om det kanske är lite krångligt.

      • Vi behöver oxå spara ihop en halv miljon kr minst för att få köpa ett hus (krav på 15% handpenning för att få ta lån numer). Jättekul… BLÄ.

        Smart att alltid ha vagnen i bilen! Då slipper man ju bära!

  5. Vi har ju en Bugaboo Cameleon och jag tycker den är kanon. Jag skulle definitivt rekommendera att köpa en bra vagn, de som har köpt billigare (och därmed oftast sämre) har bytt för att det varit nåt de inte gillat på den billigare vagnen. Cameleon eller Bee är väl en smaksak, men jag tycker Cameleon känns stabilare plus att den har större hjul. De gator jag har gått på i England har inte varit de bästa, med stora pot holes och smala trottoarer, så det är något att tänka på också då små hjul lättare fastnar i sånt. Buggan är ju också väldigt lätt att ta isär, ni kan ta med liggdelen upp i lägenheten o låta underredet stå i hallen/ vara kvar i bilen. Alfred sov himla bra i liggdelen så den är bra att ha i lägenheten iaf. Vad som är bra med buggan är också att man kan ha sittdelen både mot sig o från sig, på många andra barnvagnar kan man bara ha sittdelen från sig o det har jag aldrig varit bekväm med. Men det är en väldigt svensk grej! 🙂 Jag trivs med att kunna prata med Alfred även nu. Och ja, vi har haft den i två år nu o planerar att ha den tills Alfred växer ur den! 🙂 Mycket pengar ja, men vi använder vår flera ggr per dag.

    Och du, en bra bärsele ska ni absolut skaffa er, för då slipper ni släpa på vagnen precis hela tiden!

      • Tar man av sitt/liggdelen så fälls den ihop ganska lätt, med ett handgrepp, men det är självklart inte lika lätt som babyjogger city mini som man bara har ett handtag att dra, men den skulle jag inte vilja ha som enda vagn, särskilt inte med en nyfödd! Vi har city minin som resevagn eftersom den är väldigt bra o smidig, men man kan inte höja eller sänka handtagen (vilket är jobbigt om du o Reuben inte är lika långa) eller ha bebisen mot sig. Jag skulle heller aldrig sätta en bebis i en vagn där de bara kan vara framåtvända, men det är som jag sa en svensk grej, i England är det ju mkt vanligt att ha bebisar framåtvända från låg ålder, så det är väl en smaksak.

  6. Hej Sofia. Jag bor i norra London och har en 15 månaders dotter. Vi bor på första våningen i ett terraced house (lägenhet). Vi har precis plats med en vagn innan trappan upp börjar så att säg. Min första tanke angående vagn när jag blev gravid va ”måste ha den minsta vagnen som finns”. Köpte en bugaboo bee begagnad (som ny fast mkt billigare, jag kommer kunna sälja den för nästan lika mycket igen). Det stora minuset med been tycker jag är suffletten, den känns otroligt öppen, oskyddad och är väldig jobbig när solen skiner. Vi köpte en city jogger mini när min dotter va ett halvår. Mkt lättare att ”vika ihop” man bara drar i ett handtag, den är mycket mer ombonad och min dotter kan sova i den tillskillnad från been. MEN nu när hon är lite äldre drog jag fram been igen och hon älskar den nu, hon kan se mycket mer och gillar att sitta i det käpprätta upp läget som många vagnar inte har. Been är lite jobbig och väldigt otymplig att släpa upp för trappor (iaf om man jämför med city mini). Mitt råd om du köper been är att (om du kan) ha den stående halvt på trappan hur konstigt det än kommer se ut:) Den går att göra mkt kompakt utan att vika ihop genom att ta ner handtaget. Hade jag behövt släpa den upp och ner för trappan när min dotter va så liten hade den med stor säkerhet inte blivit använd, då hade jag nog bara kört med bärsele, iaf när min man inte var hemma och kunde hjälpa till. Annars är been otroligt lättkörd och styrd samt har bra storage under. Nu blev det långt, har spökföljt din blogg ett tag och kände att det va dags att kommentera. Kramar och lycka till x

  7. Jag kan rekommendera iCandy cherry, den ar liten (vager 12 kilo totalt). Det basta med den ar att handtaget sitter i suffletten sa att liggdelen gar att bara med en hand med bebisen i, och chassit kan fallas ihop med en hand. Vi betalade £150 for en frasch begagnad pa ebay.

    • Vi har bade Icandy cherry och baby jogger city mini- samma trappor som du vet. Icandyn ar bra nar bebisen ar lite for man kan bara upp insatsen med bebisen i, sedan hamta julen. Den ar valdigt latt pa det sattet. Dessutom fantastisk att anvanda tillsammans med bilstolen.
      Baby jogger har varit super fran 4-10 manader men nu gillar inte Isaac den alls langre.
      Onodig post kanske- du vet ju mkt val vad Isaac har for vagnar:)
      Vi kan aka och provkora lite om du vill?

  8. Det tog mig tre vagnar under ett års tid innan jag hittade min favorit: Baby Jogger City Elite. Den passar mig (och sonen) ypperligt då jag promenerar mycket i motionsspåret. Den är dessutom väldigt lättkörd och tack vare BJ’s Quick Fold-teknik drar du bara i ett handtag då den skall fällas ihop. Rekommenderas varmt!
    Kan dock även slå ett slag för Emmaljunga Ozone, vagn nr. 2 i ordningen, som var smidig, nätt och perfekt inne i stan men som inte riktigt klarade av mina promenader.

    • Jag har förstått att den är väldigt lätt att fälla ihop – ska kolla upp den på någon affär!
      Här finns det dock väldigt få motionsspår och skog och sådär, det kommer nog mest bli parker vi hänger i.

      • Nä, det förstås, men då kan jag glatt meddela att den bl.a. testkördes i Hyde Park över nyår och det gick utomordentligt bra!

  9. Det här med att ha den på trappan, jag kan tänka mig en krok som står ut från väggen, kanske med spännrem på som du kan fästa vagnen i på något sätt. Tycker faktiskt att detta är mkt symboliskt hur det är att få barn i London (som svensk), allt känns lite opraktiskt och svårt och inte alls lika ”lätt” som i Sverige. Efter att den initiella chocken hade lagt sig finns det nu inget bättre ställe för mig, mannen och min älskade toddler att va på! Men det finns så mkt att göra här och så mycket andra mammor o barn från jordens alla hörn att träffa. Vi sitter alla i samma båt. Kram!

  10. Vi har en oyster, de är väldigt lika bugaboo men kostade £400 inkl carrycot, sittdel, regnskydd etc. Också finns det olika färger att välja på och det är ju jätteviktigt 😉

  11. Akta graco ska ha bra kvalitet, vann i råd o röns test av sulky vagnar.
    Chicco, tror jag e bra.
    Men vet tyvärr inte om dom har modeller som är från nyfödd, men gå in på deras hemsidor o kolla, det finns säkert något passande.

  12. Nej nej nej en Bugaboo anvander man mer an ett ar! Jag ar inne pa mitt andra barn och sammanlagt 5,5 ar med SAMMA vagn! Snacka om valuta for pengarna! Vet dock inte om BugabooBee ar bra for en nyfodd, vet inte hur de olika lagena pa vagnen gar att justera, har en Cameleon som funkar fran nyfodd da jag inte sa garna ville anvanda bilstolsinsatsen pga att det inte ar sa bra for barnets rygg. Kolla second hand!

  13. Nu ar ju jag kanske den sista pa denna jord (forrutom typ Home Simpson) som ska tipsa om det har med barnvaganar, clueless. MEN som queen of public transport sa ser jag ofta ett vagnmarke som heter Easywalker och jag har lagt market till det eftersom det ser ut att vara oerhort smidiga och valkonstruerade vagnar som faktiskt ‘make sense’ i en stor och trang stad som London.

    Nagot att kolla in kanske?

    Kram!

  14. Vi köpte visserligen barnvagn till bebis när vi bodde i Sverige, men det som var absolut viktigast för mig just då var att man skulle kunna se bebisen – alltså var framvända sittvagnar där man lägger i en insats i liggläget out of question för min del (tänker på City mini till exempel). Om du och R är olika långa kan det också vara nice med ett ställbart handtag, så att man kan anpassa efter längden på den som kör. Det finns en site som hjäpte mig väldigt mycket när jag skulle köpa tandemvagn för London. Där kan man jämföra olika barnvagnsmodeller och även läsa recensioner, se jämförelsebilder etc. Siten heter http://www.bestbuggy.co.uk. Vi funderar själva på att köpa Bugaboo Bee till tvååringen, den verkar riktigt nice! Även iCandy-vagnarna gillar jag. De är stabila och väldigt lättkörda. De kostar mindre i England eftersom de är tillverkade här. I Sverige kostar en ny iCandy nästan 20000! Helt sjukt! När vi letade vagn var det väldigt många som köpte vagnar från England för att de är billigare här, inte bara iCandy alltså. Nu i början på året är det väldigt mycket rea på 2012 års kollektioner. Kolla det också… I vårt fall betalade vi kanske 50 pund mer än för en begagnad och fick en helt ny vagn (beställde från pramworld.co.uk, kollade även mycket på kiddicare.com). Lycka till!

Kommentera

