Pregnancy yoga

I kväll har jag varit på gravid-yoga. Jag vet ju egentligen att yoga och pilates inte är min grej, men då jag har känt mig så himla stel den senaste tiden tänkte jag att yoga kanske vore bra för mig.

Och det är säkert det. Jättebra. Men guuuud så tråkigt. Och jag är så fruktansvärt DÅLIG på det. Kunde inte ens sitta i skräddarställning, fick så himla ont. Det blev lite bättre när läraren gav mig en kudde att sitta på. Tydligen beror det på stela lårmuskler. Hela jag är stel. Och kan inte andas. Är inte van vid träning där man ens får andas om ni förstår vad jag menar? Jag tror det är därför jag tycker det är trist, för att jag är dålig på det. Avskyr att vara sämst! Löpning och BMF och sånt där är mycket lättare än yoga. Springa fort, javisst – no problem. Dessutom får man adrenalinkickar. Yoga är bara svårt och gör ont och jag får defintivt inga kickar utav det.

Men jag tänkte fortsätta gå ändå. Det var ändå bättre än den pilates jag provade på för några månader sedan, och jag kanske kan bli bättre? Kanske kan även stela jag bli lite mjuk i kroppen?  We shall see…

14 thoughts on “Pregnancy yoga

  1. Jag tror gravidyoga är superbra! Jag skulle gärna ha gått på det om jag hade hittat nåt ställe när jag var gravid (nu vet jag att det finns överallt! ;)). Din kropp utsätts för så mkt påfrestning när den är gravid, så yoga o stretch tror jag den behöver. Sen tycker jag inte du ska fokusera på hur dålig eller bra du är, bara att du kommer bli bättre! 🙂

  2. Haha. Förlåt att jag skrattar. 🙂 Men det är klart att det inte är lika kul när man inte är duktig på det. Grejen är ju att du kommer märka att du gör framsteg. Och just för att du känner att du är så stel är det nog jättenyttigt! Och det där med andningen – det är det jag tycker är så skönt med yoga, att man andas kontrollerat och lugnt.

    Men kickar, nej, det får man ju inte. Det tar jag annan träning till. Hoppas du slutar tycka det är jättetrist, för då är det ju inte ett dugg kul att gå dit.

    • Nej, alltså så tråkigt var det inte. Läraren var väldigt gullig och lokalen var väldigt mysig, massa levande ljus och sånt där – så jag tänker fortsätta gå eftersom jag vet att det är bra för mig. Man ska nog inte vara så himla stel som 30-åring!

  3. Tror nog ändå att du kan känna kickar av yoga också, kanske inte de där kickarna med fullt av adrenalin utan de när du inser hur bra du mår, att du blir vigare, mjukare och det ger faktiskt energi det med!
    Så kämpa på! Och kanske det blir så till slut att du inte fattar varför du kunde leva utan yoga innan 😉

  4. Duktig du är! Jag kunde inte stå på alla fyra eller nånting liknande under hela graviditeten utan att kräkas. Sista 8v då jag inte kräktes kom det upp ändå av sånt. Jag som hade ”planerat” att träna under hela grav kunde knappt gå en promenad! 😛

    Som ogravid är yoga inte min grej… Är som du mer för löpning och adrenalin! Snön VRÄKER ned här, men i vår kör jag igen. Längtar!

    • Du, jag tänkte precis samma sak. Att jag skulle fortsätta med träningen precis som vanligt och kanske till och med få mer vältränade armar (eftersom det är något man borde kunna träna utan problem som gravid).
      Haha, vilket skämt! Kan säga att illamåendet och tröttheten satte stopp för det, sen foglossningen…och nu skulle jag visserligen kunna springa lite, men motivationen har liksom gått och gömt sig! 🙂

      • Så är det säkert – hade jag kunnat träna hade nog motivationen varit sisådär… Men lite hade jag nog ändå tränat!

        Det är mycket man tänker innan… Samma med då bebisen kommer 🙂

  5. Jag har precis börjat på yoga (dock inte gravid ;)) och älskar det! Jag älskar att det är lugnt att det går långsamt o jag använder mig själv som motstånd. Efteråt känner jag mig så stark och blir grymt motiverad till att springa (som jag inte gillar särskilt mycket).

    • Vad kul att du gillar det och att du blir motiverad av det!
      Tror vanlig yoga och gravidyoga är lite annorlunda, vi fokuserade otroligt mycket på andningen, räknade och hade oss…jag kände som att jag skulle få en astmaattack!

  6. Det låter som jag. Jag kan inte koncentrera mig utan tittar bara runt och har mig och ramlar för jag har sämst balans i Sveriga. Antar att det kanske är just därför man borde gå men jag har inte riktigt köpt det ännu. Lycka till i alla fall!

    • Haha ja eller hur – jag tycker även att det är SVÅRT att andas. Många pratar om hur ‘skönt’ det är att få andas men jag tycker att det är jobbigt?
      Så det är nog bra om jag fortsätter att gå. 🙂

Kommentera

