The forbidden food

image

 

Fixade himla fancy chokladmousse denna torsdags eftermiddag. Med egna maränger! Kände mig som min far, han fixade allting alltid själv. Glass, maränger…. han bakade bröd så vi fick äta nybakade frallor till frukost. Jag har alltid sagt att min mamma har tur, och det har hon! Och vi med såklart, och nu när vi åker hem brukar jag och Reuben skämta om att det är som att checka in på ett fem stjärnigt hotell när man kommer hem till mina päron. De fixar och donar, lagar supergod mat. Och pappa är nog den som står för det mesta…

Hur som helst. Chokladmoussen som jag gjorde innehöll råa äggulor. Jag glömmer ofta bort att jag är gravid och tänker liksom inte på sådana där rekommendationer om vad man ska undvika…och dessutom tar jag några av dessa med en nypa salt. Nya rekommendationer kommer hela tiden och man säger olika saker i olika länder – ingen idé att få panik ut över det om man skulle råka äta något ‘förbjudet’ någon gång.

Så jag smakade på chokladmoussen ändå, och jag kunde inte äta mer än några skedar för den var så mäktig! Och i morgon måste jag sluta äta så mycket onyttigt hela tiden….jag har haft semlor hemma och idag var det alla hjärtans dag att skylla på. Men nu får måste jag dra ner på det, annars kommer jag börja rulla fram.

Ehm, yes, jag tycker det är rätt jobbigt att gå upp i vikt och bli större. Även om jag helt LOGISKT fattar att det är för att jag är gravid. Men ändå…

12 thoughts on “The forbidden food

  1. Vilken pappa du har! Säkert rätt ovanlig i den generationen också.
    Det där med äggulor och gravid har jag aldrig hört, när kom de på det? I alla fall de senaste 20 åren för så länge sedan är det jag var gravid sist 😉
    Förstår din panik över att bli tjock men eftersom du gillar att träna så lär det inte ta lång tid innan du är tillbaka men du måste också inse att kroppen ändras i och med en graviditet… Så är det bara.

    • Ja han är underbar min far! Han är en viss oförmåga att sitta still så han håller alltid på att fixar med saker. Vi andra är inte tillåtna att tex plocka i diskmaskinen, tror han ser köket som ‘sitt område’. 🙂

      Äggulor ja, det är pga salmonellarisken som många var rädda för på 90-talet eller när det nu var. Men nu är äggen så bra här i England så risken är minimal att man skulle bli smittad. Och om man skulle det så skulle det inte gå till barnet i alla fall.

  2. Jag vågade inte äta råa äggulor när jag var gravid, men det beror väl på i vilket land man är i! Hemma i Sverige hade jag absolut vågat äta äggulor, men vet inte varför jag inte vågade i Tyskland….! 🙂 Och du, det är bebisen som går upp i vikt, o han råkar befinna sig inne i dig! Bebis + fostervatten + moderkaka väger en hel del, sen måste du ha lite reserver när det är dags att börja amma, så jag tror inte du kommer ha nåt problem att komma tillbaka till din matchvikt så småningom. Men som Brysselkakan säger, kroppen förändras, så du kanske inte kommer kunna ha exakt samma kläder som innan, men det är ju en petitess! 🙂

    • Jag var ju tvungen att göra lite research om detta med ägg igår! Risken för att något skulle hända här i England är minimal, speciellt om man köper ‘llion’ märkta ägg som är garanterat salmonellafria (hönsen blir vaccinerade). Och OM man skulle få salmonella så skulle det inte gå till fostret ändå.
      Lustigt att du skulle våga äta i Sverige men inte Tyskland, trodde Tyskland hade rätt stränga regler när det gäller livsmedel?

      Jag vet att det är en petitness det där med vikten – tror det har att göra med att jag inte tränar alls lika mycket längre. Knasig som man är. 🙂

  3. Ser smarrigt ut! Kul att du blev inspirerad av mig 🙂 Jag gjorde glass oxå, den var tydligen god sa andra (vaniljglass). Verkar lugnt med äggen. Jag var överdrivet försiktig, ändå råkade jag typ värst ut av alla jag känner – haha. Om vi skulle skaffa fler barn skulle jag nog äta råa ägg ändå, om jag inte spyr upp dem. Risken är som du säger minimal, och det är ju skillnad på sånt som drabbar fostret (listeria och toxoplasma).

    Ps. Snart är bebis ute (snart och snart…) och du kan återgå till vanlig kropp – iallafall ett tag efter! (Själv trodde jag det skulle gå fortare, eller hade hoppats, men här sitter man i gravidkläder än…)

    • Vad duktig du är som gjorde glass också. Jag tyckte jag var jätteambitiös som gjorde chokladmousse OCH maränger, haha.

      Det är lite lustigt med alla rekommendationer. Det verkar skilja sig en hel del mellan länder, här rekommenderas tex alla gravida till att vaccinera sig mot influensa och ‘whooping chough’ (vet ej vad det heter på svenska), tror inte dessa rekommendationer finns i Sverige?

  4. Min pappa är likadan, alltid åtminstonde tvårätters och allt gjort från grunden. Egna fonder och dylikt. Jag har ärvt det lite men exet mitt uppskattade det inte lika mycket som Reuben verkar uppskatta det hos er! 😉

    Jag tror också att det är lite förstorat. Det kommer till och tas bort saker från de där listorna hela tiden, det måste ju betyda något. Plus att kvinnor har ju fött friska barn i århundraden… fast det är klart, man behöver ju inte vara dum för det. Men lite äggula kan väl inte skada.? Säger jag som inte är och aldrig har varit gravid… haha. Trevlig helg i alla fall!

    • Härlig pappa du har! 🙂 Trist att ditt ex inte uppskattade din möda, då blir det ju inte roligt att hålla på och fixa.

      Jag håller med mig om att det är förstorat, tror inte jag skulle må bättre av att vara supernoga med allting, men det beror ju på hur man är som person! Hoppas du får en trevlig helg du med.

Kommentera

