Pysseltips sökes

Hej fina vänner,

Jag har mått väldigt dåligt i veckan och behöver er hjälp!

Det är en depression som har slagit till, antagligen är det på grund av hormoner och jag gör allt jag kan för att försöka må bättre. Jag är livrädd för att det ska bli sämre och att jag ska behöva lida i månader, därför kan jag inte bara låta det vara nu. Min läkare som jag var och storbölade hos igår har skickat en remiss till en psykiatriker, jag har pratat med en utav barnmorskorna som jag ska ringa tillbaka till idag och om jag inte vore gravid så skulle jag utav tvekan gå tillbaka till att ta antidepressiv medicin.

Det som hjälper lite är att göra något kreativt med händerna eftersom det tar bort lite av fokuset från tankarna. Reuben lärde mig att virka igår så jag har börjat på en filt till bebisen, men jag vill göra något mer också! Har ni några tips på något enkelt? Jag har otroligt dåligt självförtroende när det gäller att skapa saker, men jag försöker att inte vara perfektionist och bara köra ändå. Så ni kreativa människor där ute, vad kan man börja med? Tell me!

17 thoughts on “Pysseltips sökes

  1. En period, när barnen var små, broderade jag enkla små tavlor (nallar och sånt) i korsstygn. Idag låter det skittråkigt men minns det som rätt rogivande.
    Om du kikar på Pinterest (jo, jag vet jag är beroende av din sidan) och väljer DIY-kategorin så finns det mängder av pyssel, en del väldigt avancerat men också mindre saker som är lätta att knåpa ihop.
    Tycker du kommit på en bra lösning för att bryta depressionen, behöver inte vara svårare än så och jag tror också mycket beror på hormoner men också den kommande omställningen som du just nu inte vet hur den blir.

  2. Du skulle kunna sätta ihop ett fotoalbum till bebisen. Foton på dig och din man, er uppväxt och hur era liv såg ut innan ni blev föräldrar. Så kan du ge det till barnet när hen är tillräckligt gammal.

  3. Åh, kram. Bra att du tar och får hjälp!!

    Tips:
    Sticka filt till bebisen (och halsdukar till dig?)
    Fixa ett album om dig och Reuben som ert barn kan titta i sedan (hur ni träffades osv)
    Baka en massa saker
    Läs mängder med böcker och se film (har hjälpt mig mot depression = verklighetsflykt)
    Fixa allt inför bebisen
    Spela spel på telefonen (wordfeud, ruzzle osv).
    Organisera alla foton du har i album
    Fördjupa dig i föräldraforum på nätet

    Kram!

  4. Kopa second hand mobler och mala om, typ spjalsang. Ett lapptacke till bebisen kanske?eller ett bild kollage?
    Kelle.hampton har en jattefin blogg med massa pyssel tips!

  5. Foton! Skriv ut (själv eller på ställe) och gör fotoalbum på alla de där semestrarna du inte har dokumenterat på papper. Baka (man kan ju frysa in). Måla! Ut i friska luften och fota! Köp billiga blommor och gör arrangemang till lägenheten, blir fint och luktar gott också. Jag önskar dig all lycka och hoppas att det ger sig snart, att du hittar något som fungerar och att psyktiatikern hjälper dig. Stor kram!

  6. Du tar ju jattefina foton, kanske gora en mini-fotovagg eller liknande? Nagot som brukar hjalpa mig ar att laga mat och aven att gora saker som far mig att skratta. Hade en supernere dag har om dagen och tittade darfor pa Borat, sa bara av att skratta lite sa madde jag faktiskt battre (klok pojkvan som foreslog att jag fortjanade att le lite)

    Kanner med dig gumman, finns har om du vill prata, fika eller stroll the South Bank xx

  7. Usch da, det later inte alls bra. Som andra redan har foreslagit skulle ett fotalbum kunna vara en ide. Jag hade en period da jag gjorde scrap-booking vilket jag tyckte var otroligt roligt och fick tiden att ga fort. Korstygn ar ocksa nagot som jag gjort vilket var avslappnande. TV-serier finns det gott om nu for tiden och det lokala biblioteket borde ha ett utbud. Kollade pa hela The Killing senast jag var sjuk, annars kanske Vanner ar mer upbeat och far dig att skratta! Las en bra bok. Kram och lycka till!

  8. nåt som jag använder när jag är deprimerad eller har ångest är johannesört i homeopatisk form. Den borde inte vara farlig att använda som gravid, men kolla gärna innan du t.ex. börjar använda den. Jag tar inga mediciner och väljer alltid naturliga alternativ främst, när jag blev utbränd och fick bl.a dödsångest så hjälptes jag av johannesörten.

  9. sticka är ju alltid bra, börja med halsdukar, filtar och sånt. Fyrkanter i olika storlekar är ju enkelt också 🙂

    Ladda ner massa standup komedier, det finns mycket sånt och där får man skratta mycket.

  10. Usch 😦 Det där lät ju inte alls kul, jag hoppas verkligen att det blir bättre snart.
    Virka är verkligen en jättebra sak att göra och även sticka, det är något som jag gör väldigt mycket när jag kommer in i mina depp-sänkor.. Det funkar verkligen, man slutar tänka helt och koncentrerar sig bara på det. Rekommenderas varmt. Jag brukar bara sitta och göra något, behöver inte bli något, kanske bara rakt av rutor eller en låång låång halsduk hehe.. Väldigt bra (och gratis) terapi.

    Scrapbooking är ju nått också om man inte vill sitta & virka eller sticka. 🙂
    Kram till dig!

  11. Jag tycker att ett bra tips är att virka lapptäcke. TIll bebisen, så blir det inte så stort projekt. Jag är sannerligen ingen stjärna på virkning, men man lär sig snabbt! Gå in i någon mysig garnaffär, välj bland mjuka garner i roliga färger och sätt igång. Mönster på mormorsrutor finns på nätet. Man blir helt fast. Kul att lyssna på Christer eller andra radioprogram som får en att skratta under tiden.
    Du kan prova att sticka pärlmuddar också. Man trär upp en massa små pärlor på garnet innan man börjar sticka. Sedan stickar man bara fram och tillbaka räta maskor (heter det så, eller är det virkning jag pratar om nu? Ingen hejare på det här som sagt), pillar in en pärla då och då och vips så har man en lös mudd som man trär på handleden. Himla skönt att bära när det är kyligt. Ja, helst vill man ju ha två då, en för andra handleden också.
    Jag tycker att film är en bra idé, som Anna Granström föreslog. Romantiska komedier, feelgood-filmer.
    Eller gå en drejarkurs. På riktigt. Du tvingas ut, träffar folk, tvingas att koncentrera dig på leran mellan händerna för annars är det adjöken med krukan, eller vad det var tänkt att bli.
    Håll ut, det kommer att kännas bättre. Håll ut tills dess.

  12. Pussel är väldigt roligt tycker jag! Och även väldigt tidskrävande, kan sitta i timmar och kolla på små bitar innan man inser att huvudet inte hänger med längre! 🙂
    Enkla armband kan man också göra, googla lite olika flättekniker och kanske fläta in lite olika pärlor och sånt, roligt att ge bort också när man är klar!
    Hoppas du hittar något snart som hjälper!

  13. Vi kanske kan ta en fika i helgen ( och idis?). Ska komma pa lite roliga saker att pyssla med 🙂 Du kanske kan gora egna inbjudningskort till en baby shower 😉 sy gardiner, kuddar till barnrummet etc? Du som alskar hundar ( eller skruttan iallafall) kanske kan se om det ar nan som behover en dog walker i omradet, da far du bade gosa med hund och komma ut i friska luften ( jag har sjalv funderat pa det, finns ju massa hundagare i primrose hill 😉 kramar

  14. Tråkigt att höra men bra att du verkar ta tag i det. Jag håller med om alla tips ovan, som fotoalbum, pussel och att göra egna smycken. En annan sak som verkar poppis i Sverige just nu är Lego (ja, särskilt bland vuxna). Finns stora boxar att köpa med byggen som lär underhålla en ett bra tag. Sen har jag för mig du skrivit nån gång att du gillar att rida, så mitt bästa tips är att försöka ta dig ut till stallet. Om du inte känner dig bekväm med att rida under graviditeten finns ju tusen andra grejer att göra i stallet; mocka, rykta, putsa sadel o träns, promenera en sväng med en häst, lära dem lite tricks som att pussas eller hälsa, eller bara allmänt gos o mys med hästar o stallkatter 🙂

    Hoppas du mår bättre snart!

  15. Vad modigt att du sökt hjälp och skönt att du blivit tagen på allvar och att bollen nu är i rullning!

    Nu, när du lärt dig virka, kanske du kan virka lite amigurumis till bebisen? Jag köpte en bok som heter Virka Amigurumi (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163861577), där man får lära sig allt från grunden och där det finns massa söta små mönster. Det finns en massa bra how-tos på youtube och internet också. Ville alltid göra en mobil till barnvagnen med små söta amigurumis på, men hann aldrig det och nu växer de väl snart ur vagnen så det lär inte bli någon heller 🙂

    Jag har börjat följa en blogg, som gör mig så otroligt glad och inspirerad när jag känner mig nere. Den finns på http://www.abeautifulmess.com och där finns allt från pyssel, bakning, matlagning, sömnad, remakes på gamla möbler, mode, smink och massa annat.

    Annars – sy kanske något? Jag brukar fynda en massa snygga tyger på fyndhörnan på Ikea (inte bara scraps utan även pufföverdrag och gardiner, som jag sen klipper sönder) och syr sen när andan faller på – vilket den aldrig hinner göra nuförtiden men viljan finns i alla fall där.

    Hoppas du mår bättre snart och får tid snabbt till proffs! Ha det gott!

Kommentera

