Tusen tack

Tack för alla era tips och hejarop. Jag har endast virkat än så länge (det är ju förbaskat svårt ju!) men ska defintivt prova på att göra det ni har rekommenderat.

Jag gör verkligen allt jag kan för att det inte ska bli värre, och jag pratar om det , jag skriver till vänner och jag skriver på forum på internet. Jag söker hjälp och jag har fått en enorm repsons från kvinnor som har upplevt precis samma sak.  Tydligen är antenatal depression nästan lika vanligt som förlossningsdepressioner men  väldigt få kvinnor söker hjälp för det. Jag antar att det är ett tabubelagt ämne, för som gravid ska man vara glad!

Med min underbara barnmorskas hjälp ska jag få träffa en psykiatriker i slutet av nästa vecka. Jag hoppas, hoppas de kan hjälpa mig och kanske ge mig medicin om det inte har blivit bättre tills dess. Depression och ångest är något av det värsta som finns, och jag avundas er som slipper.

7 thoughts on “Tusen tack

  1. Det är så härligt att du är proaktiv, och att du pratar om det så att både du själv och andra i samma situation kan bli hjälpta. Jag ger dig en stor kram från Örebro. Jag sitter och lyssnar på soundtracket till Les Misérables och tänker på dig och Reuben som nynnar. Jag nynnar mest på ”Look Down” och ”Do you hear the people sing”, men också Sasha Baron Cohens bit. Haha! Igen, kram till dig!

  2. Hoppas att allt ordnar sig. Det är iallafall bra att du vet när en depression är på gång så att du kan börja behandla den på ett sätt eller annat innan den får ett alltför stort grepp.

  3. Det är jättebra att du får stöd från din BM! Min var också toppen. Jag saknar henne verkligen. Hon fixade remiss åt mig också till psykiatriker.

    Det är så mycket bullshit runt graviditeten. Så mycket förskönanden och hur man ska göra och hur man ska känna. Visst finna de folk som ”aldrig mått bättre”, men jag tror att det är vanligare att må sämre! Just för att man ska vara så glad och tacksam är det inte så många som pratar om det.

    Samma sak med första tiden. Jag hade väldigt jobbigt med amning och sömn (utöver alla komplikationer). Jag ville slå alla som sa ”åh, njuuuuut nu av första tiden!!”. Jag kan njuta nu, men jag är ofta trött som en zombie.

    Det kommer bli bra. Graviditeten har ett bäst-före-datum (thank God!) och så även första tiden. Jag som mådde så sjuukt dåligt gråter ofta av lycka och tacksamhet såhär i efterhand.

    Tänker på dig ofta, bara så att du vet! ❤

  4. Vad orättvist det är att man ska må så olika. En kompis som haft jobbiga perioder med psykisk ohälsa blev plötsligt mycket mycket bättre av graviditeten. En annan kompis var sängliggande i nio månader och mådde verkligen fruktansvärt.

    Hur som helst tycker jag det är så jäkla bra att du skriver öppet om hur du mår. Jag kan tänka mig att det blir mycket skuldkänslor och besvikelse över att inte må bra…? Då är det åtminstone skönt att många kan känna igen sig.

    Bara så du vet – du är jättefin. Hoppas du får må bättre snart. Kramar!

  5. Tänk, om fler hade varit som du. Som vågat berätta att man inte mår toppen alltid (inte bara vid graviditet) så mycket lättare det hade blivit för andra. Även om jag själv lever för att vara lycklig (whatever that means) så innebär det ju inte att jag per automatik ALLTID är lycklig. Men jag tar ansvar, för min egen skull, och gör det jag behöver göra för att JAG ska må bra.

  6. Ah nej vad trakigt att hora att du mar samre igen. Jag vet att jag skrivit har innan att aven jag led av antenatal depression nar jag vantade Nils och jag tycker att du gor HELT ratt som soker hjalp. Det ar otroligt laskigt med angest och depression och att fa prata av sig om det ar nog valdigt viktigt. Jag tror liksom du skriver att det sakert har med hormoner att gora. Jag vet inte hur det ar i ditt fall men jga har alltid varit valdigt hormonellt ‘beroende’ dvs, jag har kunnat saga nastan exakt var i min cykel jag varit bara pga hur jag mar psykologiskt. Jag kanner mig ofta valdigt nere precis dagen innan jag ska ha mens och sakert gar det hand i hand med att jag ocksa led av antental depression.

    Hoppas att du far prata med nagon riktigt bra nasta vecka! Bara det faktum att du gor nagot at det kan nog hjalpa. Och aven om det kanns langt borta nu sa kom ihag att det har inte kommer att vara for evigt for det blir battre! Jag lovar!

    Om jag skulle tipsa om nagot att pyssla med sa skulle det nog vara korsstygn. Ja jag vet, det later som nagot som bara gamla sysslar med, men jag blev helt fast i det for nagra ar sen. Det ar riktigt roligt!! Och nog lite terapeutiskt ocksa!

    For mig funkar det annars att baka brod och sadana saker som tar lite langre tid. Men det som inte ar sa bra med det ar ju att det finns en risk att man ater upp allt sen ocksa … ;-).

    Hoppas du far en bra dag i dag trots allt.
    Kram fran Bristol

Kommentera

