Second hand begär

Vi ska göra om lite här hemma innan bebisen kommer och jag har självklart gått helt bananas på att planera alla saker vi behöver köpa. Men vet ni vad, jag gör det billigt! Det mesta hittar jag faktiskt second hand, och det är helt otroligt vad Londons second hand marknad har att erbjuda.

Vi ska göra om vårat stora kök till kök och vardagsrum i ett. Vi använder knappt köket ändå, bara för att laga mat såklart, men vi sitter aldrig där och äter och just nu känns det mest som något konstigt stort förvaringsutrymme med det där fula köksbordet som jag har gnällt om förut, samt en stor glaskiva som egentligen är en garderobsdörr, en byrå som jag hade tänkt att sälja eller ge bort. För det mesta äter vi framför teven. Hmm, något som vi måste ändra på om vi vill lära vårat barn att sitta vid bordet!

Hur som helst. För att följa trenden i London där alla bor så trångt som möjligt tänkte vi göra samma sak. Använda de utrymmen vi har helt enkelt. Det rummet som nu är vårat vardagsrum ska bli vårat sovrum, och det rummet som nu är vårat sovrum ska bli barnrum/gästrum så att mina föräldrar kan få en riktig säng att sova i när de kommer över i stället för att bli nerbäddade i en bäddsoffa. Köket ska som sagt bli vardagsrum och kök i ett, det stora köksbordet ska ut och vi har beställt ett litet bord som man kan fälla ut och göra större. Soffan ska få ett lyft med helt nytt överdrag i en ny färg (hurra, ut med det beiga!).

Men alltså, att shoppa second hand grejer har blivit lite av en ny hobby. Jag kollar ebay, gumtree och vårat lokala forum dagligen och speciellt på det lokala forumet som har en sälj och köp sida så kan man hitta hur mycket som helst. Jag la upp en förfrågan igår om någon hade en Ikea Hemnes bäddsoffa att sälja och fick svar en timma senare! Efter det lyckades jag hitta fyra stolar på samma forum som jag ska måla om och ha till vårat nya köksbord. Jag funderar även på att köpa spjälsäng samt skötbord second hand, det känns nästan roligare än att köpa nytt, just för att det är så himla lätt att fynda. Det konsumtionssamhället som vi bor i nu gör att människor köper nytt hela tiden, men måste göra av sig med saker för att få plats. Saker som ser helt nya ut, så varför lägga ut mer pengar då och åka iväg till en butik att köpa?

Sen är det nog inte bara jag som glädjer mig åt mitt nya second hand begär. Reuben som är så anti konsumtion  (förutom när det gäller teknik, där vi alltid har det nyaste) är säkert nöjd, även om han såklart var tvungen att häva ut sig något om det där förbaskade köksbordet igen (som han FICK av sin före detta chef som ville bli av med det för cirka 10 år sedan), han förstår liksom inte riktigt varför vi behöver byta ut det, det är ju INTE trasigt!

22 thoughts on “Second hand begär

  1. Låter som ni har en bra plan! Både på att ändra och att använda second hand. Tänkte på sofftyget: Dylon textilfärg är otroligt bra att färga tyg med, kanske det gamla tyget kan få ny färg?

  2. Jesús är likadan! Varför ändra när vi har något som fungerar? Det är bra för det mesta, tycker jag. Han är sparsam med onödiga utgifter. Jag gillar second hand och har därför hamnat i helt fel land. Här ska allt vara nyaste nytt, från bil till köksstol, och second handaffärer finns inte. Inte i södra Spanien i alla fall.

    • Jag tycker också det är bra, ibland, jag skulle avsky om R var materialistisk…däremot kan jag ibland önska att han brydde sig lite mer, att han skulle ha något slags intresse för hur saker och ting ser ut. Men nej, icke.

      • Steve är likadan, förutom när det gäller TV och ljudanläggningar då kan han minsann sitta och surfa på nätet i timmar:-) Vi köper emellertid allt sådant via ebay så vi får ganska nya prylar billigt när t.ex. elektronikbutiker säljer ut fjolårets modeller. Inredning är han däremot ganska ointresserad av men kan ha väldigt envisa åsikter trots att de, enligt mig, ofta är helt uppåt väggarna. När vi någon gång är överens genast så blir vi båda nästan överraskade:-)

  3. Åååh vad roligt att ni ska göra om! Jag tror det blir jättebra! Men ni måste fixa så att internetet blir bättre i köket då. 😉 😉

    Hemnes har grymma saker. Jag har en bokhylla från Ikea/Hemnes – den köpte jag också begagnad, via Blocket. Om jag hade bil och kunde hämta grejer skulle jag köpte mycket mer begagnat, för jag håller helt med om konsumtionen.

    Gud vad nyfiken jag blir på hur allt kommer bli!

  4. Det kommer att bli toppen Sofia! Jag gillar också second hand och är på jakt efter ett köksbord… (ja, du vet ju hur mycket jag hatar det vi har nu…)

  5. Jag har också dille på second hand 🙂 Köper nästan aldrig nytt längre och försöker hitta någon bra second hand-marknad för barn (vet du någon?). Saknar Barnloppisarna som anordnades varje månad i Malmö, där man verkligen kunde hitta allt! Var på loppis förrförra veckan i Bethnal Green och det var typ en minimal gympasal med kanske 11 bord… Massvis med folk som trängdes och man fick stå flera minuter i sardinburk-kö innan man kunde kika på varje bord. Besviken som tusan, men fick ändå med mig en del böcker. Vill sälja vidare våra saker också, men har inte fått tummen ur än. Vi har två svarta sopsäckar med barnkläder. Det är visserligen från storlek 64 men ni kanske skulle vilja ha nåt? Kanske nåt vinterplagg till nästa vinter? Saknar ni något i klädesväg? Vi har en spjälsäng också som jag snart vill skicka vidare, fast just nu sover 2-åringen i den och jag har inte börjat leta ny ännu. Kul med lite omflytt i lägenheten och bättre utnyttjande av utrymme!! Vi försöker också vara ganska innovativa nu, när vi flyttat till mindre och med ännu mindre förvaring… Äger inte britterna något alls, eller varför ser lägenhet efter lägenhet ut såhär? De prioriterar två badrum, men kan inte klämma in en liten förvaringsskrubb!

  6. Vad kul med lite ändringar. Det behöver verkligen inte bli dyrt att ändra om där hemma, lite färg och fantasi bara. Sätt gärna upp foton av hur arbetet framskrider.

  7. Well done you! Second hand är ju perfekt, man kan hitta saker som knappt är slitna för en bråkdel av vad det skulle kosta i en affär! Perfekt, särskilt när det gäller barn där det slits en hel del! 🙂 Ser fram emot fina bilder från ert hem!

    • Precis, och om man hittar saker som ligger nära där man bor så är det ju till och med lättare att handla second hand. I kväll har jag hittat en spjälsäng i väldigt fint skick 4 minuters promenad från vår lägenhet!

  8. Åh, du håller på att boa inför bebis, så mysigt!! Vi har en trea, men det andra sovrummet är FULLT av kartonger med allt som Martin sparar på. Det är hemskt. Vi kan aldrig få det till barnrum utan måste flytta större… Bra med second hand! Jag är tyvärr pissdålig på det, jag som värnar som miljön och allt…

    • Ja, vi har ytterligare ett rum men det är litet plus att det är Reubens kontor, så det får vara som det är. Det är alldeles för litet för att ha som gästrum ändå!
      Second hand är jättebra, utbudet här är otroligt och ja det känns bättre för miljön på det viset.

Kommentera

