Happy Easter!

image

 

Efter alldeles för många gråa dagar så vaknade jag upp till denna utsikt i morse. Klarblå himmel och sol! Jag åt frukost, matade katterna, väckte Reuben och drog med mig honom på en promenad. Svensken inom mig ville verkligen ut snabbt innan det vände. Typiskt att solen nästan gör så att man känner sig lite stressad…

image

 

Halvvägs genom vår promenad så bestämde sig molnen för att ta över. Men det gjorde inte så mycket. Vi stötte på en jättetrevlig familj som stod i dörren till deras hus och ropade ‘Happy Easter’ och delade ut små chokladägg tillsammans med sina barn. Så gulligt, och vilken bra tradition! Både jag och Reuben blev jätteglada över att stöta på dessa glada människor.

Annars firar vi inte så mycket påsk här. Jag tror påsken är mycket större i Sverige, här firar man kanske lite om man har barn men inte annars, förutom om man är religiös. Reubens lilla släkt träffas ju aldrig vid dessa högtider ändå, så vi kanske börjar fira mer när vi får barn. Som föresten är ganska snart, eller det känns så i alla fall. Bara två och en halv månad kvar!

Nu ska jag fortsätta måla mina stolar som jag började på igår. Glad påsk till er alla!

9 thoughts on “Happy Easter!

  1. Vad härligt med sol och choklad! 🙂 Det vore jätrtekul om vi kunde träffas när jag är i London, min vän som jag åker med är dessutom också preggo! 🙂 Vi är där 25-30 april. Kram och glad påsk!

  2. Det första jag tänkte när jag såg fotot av det gröna fältet var, ”Vart har ni rest nu?”:-). Men det var ju faktiskt fint och soligt här vid 10-tiden i morse.

    När jag var barn klädde vi ut oss till påskhäxor med kaffepannor och gick från hus till hus och tiggde godis. Jag gillade det aldrig (blyg) men snålheten efter godis var starkare än blygheten:-). Jag tror emellertid att det är en finlandssvensk tradition, inte finsk. Vi bränner också påskbrasor i Österbotten.

    • Haha, jag fick också nästan en chock när jag vaknade i morse och såg hur solen sken!

      Påskhäxor/kärringar finns i Sverige med, så den finlandssvenska traditionen kommer kanske därifrån?

  3. Jag tror det är samma här – att det firas med om man har barn. Det enda vi gör är att vi äter någon påskmiddag (men inte så jäkla seriöst) och så har vi på senare år startat någon tradition med en gul påsktårta (som ju i år blev blå tack vare Leksand ;)). Annars är det ju inget firande direkt. Förra året stannde jag i Stockholm och hade icketraditionell påskmiddag med några kompisar. Vi hade knytis med piroger, sallader, ostar och annat gott. Hur mysigt som helst! (Det enda påskiga vi hade var kokta ägg – som ingen åt, haha.)

Kommentera

