NCT och tankar om förlossning

Idag  hade vi vår första dag av en tredagars föräldrakurs som självklart hölls i en pub, vi är ju i England för tusan! Men för att lugna er lite så satt vi inte och hällde i oss öl medans vi pratade om att föda barn, utan vi var i ett rum ovanpå en pub som kursorganisatörerna hade bokat…så det var inte lika mycket party som man kan tro!

Den varade i sex timmar och vi pratade nästan bara om förlossning, smärtstillande och allt där om kring idag och nu är jag helt slut. Vi har två lördagar kvar på kursen, nästa gång ska vi fokusera mer på de första dagarna hemma med bebisen och den tredje dagen handlar bara om amning.

Många frågar mig om jag har några funderingar kring förlossningen eller om jag är rädd, men just nu känner jag mig faktiskt väldigt lugn. På onsdag kommer min barnmorska hem till mig och då ska vi skriva en så kallad ‘birth plan’, jag tror det kallas förlossningsbrev i Sverige, men jag har faktiskt inte alls mycket tankar eller åsikter om själva förlossningen. Kanske lite naivt, men hur ska man kunna ha åsiker om något som man aldrig har gjort förut? Jag har ju faktiskt ingen aning om hur det är, och just nu känner jag att jag får ta det som det blir. Ingen idé att ha en massa föreställningar om hur det ska vara, så tänker jag. Jag vet att det är bra att vara förberedd men samtidigt känner jag att jag litar på personalen som jobbar på sjukhuset, de ser ju förlossningar varje dag och har mycket mer kunskap än jag.

Bebisen lär ju komma ut på något vis, och jag kan ju inte ångra mig nu eller be någon annan göra det, sen får det bli vad det blir. Jag är nog mest orolig för tiden efteråt då jag har hört att det inte är så lajbans att ligga på en delad avdelning med en massa andra nyförlösta kvinnor och barnmorskor som är superstressade, men men, det tar vi då.

Nu ska jag ta det lugnt och vila, Reuben har åkt in till stan för att gå på Mozart-konsert med sin mamma, de hade en biljett till mig också men tyvärr fanns inte energin där. Lite rostad bröd med honung lockar mycket mer kan jag säga!

 

9 thoughts on “NCT och tankar om förlossning

  1. Jag tror det är dn väldigt sund inställning. Ut kommer de ju och den kunniga personalen är där för att hjälpa en. Det går ändå inte att planera.
    Jag läste typ 6 förlossningsböcker innan Alicia, och det enda som jag egentligen tog med mig är: ta det lugnt och låt inte smärtan skrämma dig.

  2. Håller med bagarebebis! Jättebra och sund inställning! Man vet ju inte vad som väntar och kan bara förbereda sig genom att samla information. Inte ens under andra förlossningen visste jag vad som komma skulle :S Det jag ångrar mest med min första förlossning var att jag inte krävde att byta barnmorska när jag från början kände att hon var helt vrickad, vilket hon senare bevisade flera gånger innan allt var över. Lyssna på dig själv och gör det du känner är rätt. Lycka till med allt!

  3. Jättebra inställning! Jag var aldrig rädd. Inte för smärtan heller. Är man inställd på att det för ont som fan så är det lättare. I förlossnings revet är det bra att skriva tex följande saker: öppen för smärtlindring eller inte, om du ute vill ha en manlig barnmorska, om du varit med om något hemskt som gör dig rädd, att ingen får ta bort bebisen ur rummet utan att någon av er är med, om du tycker amning är viktigt eller inte, om du vill att barnmorskorna ska ta kommandot eller om du vill att de ska vara tysta osv. Jag ville veta allt hela tiden, bra som dåliga saker, och att andra skulle ha kontrollen. Martin fick aldrig lämna min sida, ingen fick ta ut barnet ur rummet och jag var positiv till smärtlindring men absolut inte sterila kvaddlar. Man kan inte prata under värkarna, så när de kommer tätt är det bra med brevet. Skrev även att Martin hade mandat att fatta alla beslut som rörde mig och bebisen. Sånt är viktigt. Om du blir medvetslös, svimmar (I did…) eller är allmänt borta så vill de iallafall i Sverige veta att man har det förtroendet för pappan.

    Hur själva förlossningen sedan blir kan man aldrig planera eller veta, men jag kände mig mer lugn när jag skrivit brevet. Sedan att de tappade bort det under förlossningen vid tredje och sista personalbytet, det är en annan femma…

  4. Oj, läser Anna Granströms kommentar och det var ett väldigt specifikt förlossningsbrev! I Tyskland har de inte förlossningsbrev, här får man prata med barnmorskan o läkaren under förlossningen! Bara du själv och Reuben vet vad du vill (särskilt med smärtlindring) så tror jag det är lugnt under förlossningen, det är ju oftast bara under den senare biten av värkarbetet som man går helt in i sig själv o det kan vara svårt att prata med människor. Tror du har helt rätt inställning, lita på din kropp o på barnmorskan så kommer det gå superbra! Och behöver nu barnet tas ut ur rummet så får man väl då bestämma om Reuben ska följa med eller vara kvar med dig, det beror nog mkt på hur du mår!

    • Skillnaden kanske är att man har samma läkare genom hela förlossningen hos er? Här kan det ju bli byte mitt i. Jag hade tre olika omgångar (och ingen läkare, förrän det skulle sys) och mot slutet kunde jag INTE prata plus mest yrade om hur glad jag var och hur mycket jag älskade Martin… Inget vettigt kom ur mig då = tryggt med brevet 🙂

  5. Låter väldigt sunt alltihop tycker jag. Jag fick planerat snitt med vår förste. Jag hade läst om en kvinnan som ångrade en sak, att hon inte fick upp sitt barn till sig direkt efter. så det var det enda jag vad om. om allt var bra med honom ville jag ha träffa honom en lite stund innan man tog iväg honom för det de nu gör.
    Vid andra (vanlig födsel) tänkte jag annars precis som du. Visste inte vad det skulle blir eller hur jag skulle reagera. Lovade mig dock att andas, jobba MED kroppen, dvs inte spänna mig o ”motarbeta” verkarna OCH vara lyhörd till barnmorskor o sköterskor som varit med ett par ggner förr, så länge det känndes bra för mig. Tror man får gå mycket på instinkt.

Kommentera

