Sista delen av föräldrakursen

Idag hade vi vår sista del av föräldrakursen som idag endast handlade om en sak – amning.

Det är nog en utav de sakerna jag har varit mest nervös för då jag har hört så mycket om hur svårt det är, och hur ont det gör och hur psykiskt och fysiskt påfrestande det kan vara. Jag har hitills sagt att jag tänker att göra mitt bästa men försöka att inte få för dåligt samvete om det inte fungerar.

Hur som helst, kursen idag var bra men oj vad mycket det är att lära och tänka på. Vi pratade om amning i tre timmar idag, och ändå kändes det som att man jag hade fler frågor jag ville ha svar på. Jag är glad att dessa kurser finns samtidigt som jag känner mig nästan lite nervösare nu än innan, det känns som att det är så mycket man ska lära sig under en relativt kort tid. Reuben följde också med och det är jag otroligt glad för, annars skulle jag nog freakat ut totalt, nu är amningen vårat gemensamma ansvar, inte bara mitt. Han har lika mycket kunskap som jag och allting hänger inte på mig.

Annars känns det som att det finns en hel del stöd för de som vill amma här i London. Vi fick en massa information om så kallade ‘breast feeding cafes’ dit man får gå om man behöver mer hjälp och stöd. De träffas inte på kaféer som det låter som, utan oftast på så kallade childrens centre. Jag är väldigt glad att vi valde att gå just denna föräldrarkurs då jag känner mig mycket mer förberedd än innan, och har lärt mig en hel del! Sen att kvinnan som ledde amningskursen idag tyckte att vi skulle laga mat med utpumpad bröstmjölk behöver man ju inte ta till sig, men hey ho, det mesta har varit väldigt lärorikt.

Jag sover fortfarande skitdåligt och blir innerligt trött på alla människor som envisas med att säga ‘Vänta du bara, hahaha‘. Som att det är det man behöver höra när man är supertung och skittrött, att det minsann kommer att bli värre. Så kanske det blir, men jag mår inte bättre av att höra det nu, snarare sämre!

Nu är det bara två veckor kvar och jag hoppas att jag slipper gå mycket över tiden, jag känner mig så tung, anfådd, svullen och trött och orkar inte vara gravid mycket längre. Reuben är ute med några kompisar i kväll och jag har ätit glass (en annan craving) och ska ta det lugnt och försöka lägga mig tidigt, och hoppas på att jag får sova mer än 3.5 timmar i natt.

18 thoughts on “Sista delen av föräldrakursen

  1. Så även hos er är det en massa trams kring amningen… Märkligt att inget verkar ha hänt inom det området på 25 år!
    Ta det i er takt, funkar det så gör det eller så funkar det inte och då överlever er son det också! Jag har ammat väldigt lite: 1 månad med nr 1 sedan 1,5 vecka med nr 2 och 3 månader med nr 3.
    Och trots alla elaka tankar och ord om det så har de överlevt, inte varit speciellt sjuka särskilt ofta och blivit vuxna! Märkligt när man tänker på vad BVC tycket om att jag slutade så tidigt!

    • Jag tror amning har blivit mer och mer populärt i England de senaste åren och det har blivit lite av samma hets som det är i Sverige. Sen är det ju bra att det finns otroligt mkt stöd för de som vill amma här, men det borde finnas SAMMA stöd för de som inte ammar tycker jag. Det är hemskt att mammor ska få lida av dåligt samvete och känna sig som en sämre förälder för att de inte ammar.

      • Jag hoppas verkligen att det hänt något sedan jag hade små men befarar att BVC är lika bra nu som då på att ge mammor dåligt samvete för att de inte får amningen att funka länge. Borde, som du skriver, vara samma stöd till dem som inte kan/vill/får amma.

      • Jag tycker faktiskt att det är tvärtom här i england. De flesta ammar inte (inte mer än någraveckor) och överallt finns det flaskor, reklam för ersättning, bottle warmers överallt). Det är vääääldigt ovanligt att se nån amma ute och om man som jag, som ammar sin snart 1-åring överallt, så är man lite udda. Jag fick aldrig nån press på mig att amma, däremot var det en massa som sa att det går ju inte att bara amma, lite flaska måste bebisen få också (fel), och de flesta tar för givet att man flaskmatar.
        Det kommer gå bra. Amningscafeerna har varit helt underbara för mig, speciellt i början, men också nu när jag har många kära vänner där.

      • Ja jag vet ju inte hur det är här ännu då jag inte har fått barn än, men det jag har hört från vänner så finns det en hel del press att amma. Men det kanske beror på var man bor? På kursen igår fick vi veta att sydöstra London har enligt statistiken, de flest ammande mammorna i hela UK. Och min barnmorska såg ganska sur ut när jag berättade att jag var orolig för den psykiska påfrestningen som jag har hört om när det gäller amning.
        Men som sagt, det är verkligen bra att dessa amningskafeér finns och jag ska göra mitt bästa!

      • Jag bor i östra/nordöstra london och här har vi typ landets lägsta siffror. Jag har ALDRIG sett nån amma här, förutom de jag redan känner genom amningscafeet 😦 så sorgligt! Och min barnmorska bara hoppade över den biten när det var meningen att diskutera det. Suck!

      • Framförallt att det oftast inte handlar om att man inte vill amma, utan för att det inte GÅR av olika anledningar. Det tycker jag glöms bort. Jag VILLE och jag KÄMPADE. Men mjölken räckte aldrig eftersom jag var sjuk. Ändå tragglade jag i dryga 7 mån. Så himla skönt att sluta sedan… För både bebisen och mig.

  2. Det är fruktansvärt att inte kunna sova, och sömnbristen påverkar allt. Hoppas att du får sova ut en natt snart.
    Tänk att det ska vara så komplicerat med amning, det som borde vara det mest naturliga i världen?

    • Ja, det borde kanske vara det mest naturliga i världen men då ammande mammor är något man inte ser varje dag, eller åtminstonde inte tittar på så är det ingenting man lär sig innan man får barn. Det var nog annorlunda förr i tiden då man levde i större familjer och hjälpte varandra på ett annat sätt!

  3. Jag hoppas inte jag har sagt ”vänta du bara!”. Jag hatade nämligen oxå när folk sa det till mig. Och visst är det jobbigt, men ärligt talat: gravid och sova dåligt är tusen gånger värre än att ha sin bebis och sova dåligt. Jag lovar. Och jag har lite otur med en bebis som verkligen sover dåligt. Det skumma är att man vänjer sig… När man börjar bli fysiskt stark igen blir det lättare och lättare att klara av tröttheten. Nu är 6h de bästa nätterna, och det är bara om jag sover i eget rum 🙂 Nä du, jag förstår dig, och folk sa som sagt så till mig oxå. Fuck off!

    Bra med amningskursen. Vi hade jättekort genomgång, men jag fick en chock. Det gjorde SÅ ont. Victor sög som en galning. Fick blodblåsor. Mjölken räckte inte. Det var värre än att föda. Hade ont varje gång i fyra jävla månader. Fattar inte hur jag vägrade ge upp. Fy fan vilket helvete mina första månader var, men infektion, blodpropp, för lite mjölk, asont… Och så finns det folk som seglar förbi med normal graviditet, normal förlossning, lätt att amma, mjölken flödar, inga komplikationer och alla kilon rinner bort på ett halvår…

    Börjar känna mig lite bitter, haha. Men nä. Har fått sötaste ungen på jorden. Och kanske blir han lättare på andra sätt? Who knows 🙂 Sidospår… Måste sova nu. Ligger i gästrummet och ska upp vid 05.

    Hoppas du får sova lite sista tiden, och om inte: hoppas bebisen kommer snart!! ❤

    • Nej du har inte sagt något sådant alls, bara varit stöttande och låtit mig klaga! 🙂

      Du hade verkligen det tufft med en hemsk graviditet och svåra komplikationer efteråt, ush ja – det är mycket man ska genomgå! Jag fick faktiskt sova sex hela timmar i natt så det var underbart, och ja – hoppas bebisen kommer snart för jag är riktigt trött på att vara preggo!

      • Skönt att du fick sova 6h! Hoppas fet räcker? För mig är 6h de bästa nätterna nu, men som gravid behöver man sova mer än annars. Kanske det folk glömmer bort… Man blir så enormt trött. Du kommer klara förlossningen oavsett. Hormoner är för en gångs skull bra då! 🙂

        Ps. Ta med en massa godis, cola osv till förlossningen så kan du få lite fejk-energi 🙂

  4. Hmmm det är klurigt med amning. Mitt råd är att verkligen försöka. Håller med några innan här att det känns som att London har en mycket mera avslappnad syn på amning känner många mammor som valt att amma bara 6 -4 veckor för dom vill sova dricka vin etc. Jag ammade båda min barn, men hade också helvet i början mjölkstockning sår etc. Det är så himmka viktigt att mamma ”rätt” att bebisen får rätt tag och allt det där.

    Lycka till det kommer att gå bra, gör det som känns bäst för dig och din bebis och låt ingen annan dömma. X Malin

    • Ja jag vet ju faktiskt inte HUR det är ännu, så kan inte ha några direkta åsikter kring det hela. Sen tycker jag kanske att det är bra att det är en avslappnad syn kring amning här, det måste ju ändå vara en sak man själv väljer att göra, annars blir det ju bara krav och press utifrån!

  5. Intressant perspektiv, jag kom just på att jag vet noll och inget om hur ammning påverkar mamman! Kan det vara psykiskt påfrestande att amma? Jag trodde det oftast var extremt känslomässigt positivt att amma för mamma också, när man väl lyckats ta sig över den första delen, som tydligen kan vara mycket jobbig och ganska smärtsam ibland.

    • Det kan säkerligen vara både och. Jag vet ju inte själv annu. Men jo, det kan vara psykiskt påfrestande har jag hört, och har även familjemedlem där amningen ledde till svår utmattning som fick större konsekvenser för hennes psykiska hälsa. Det är nog väldigt indivduellt det där hur man påverkas, som med allt annat!

  6. Amning är ett hett tema. Mycket olika åsikter! Jag tycker det viktigaste är att lyssna på sig själv och sin egna instinkt. Eftersom jag hade komplikationer efter snittet och åt antibiotika pumpade jag men slängde och gav ersättning första veckorna. Kämpade verkligen med amningen, men efter 2 månader så började det kännas naturligt. Sen älskade jag att amma och ammade tills min lille var 22 mån. Viktigaste är att ta hand om sig själv, äta och drick tillräckligt! Kram på dig!

Kommentera

