Liten inblick

20130624-231107.jpg

 

Nu har Oscar funnits med oss i sju dagar, och vi har varit hemma i fem. Jag ägnade de första dagarna till att gråta stup i kvarten, Två dagar efter att vi hade kommit hem fick jag åka in till sjukhuset igen för att göra en andra ‘blood patch treatment’ då huvudvärken from hell kom tillbaka. Jag åkte nämligen på en så kallad ‘epidural huvudvärk’  eller ‘durapunktion’ som är en huvudvärk man knappt kan beskriva för den gör så satans ont. Jag kunde inte ens lyfta huvudet från kudden utan att det kändes som att hela hjärnan skulle explodera. Hannah Graaf var tydligen med om samma sak…

Som tur är verkar det nu har ordnat upp sig efter en andra behandling. Men det var inga roliga första dagar där, men nu mår jag mycket bättre och tycker det är så underbart att vara hemma. Vi spenderade tre dagar och två nätter på sjukhuset efter förlossningen, och det kommer jag aldrig vilja göra om igen. Förlossningsavdelningen på sjukhuset var fantastiskt, personalen var underbar och otroligt proffessionella men eftervården var HEMSK. Det krävs sitt eget inlägg…

Här hemma börjar det gå bra (touch wood!). Amningen går faktiskt över förväntan och Oscar har gått upp i vikt, jag känner mig otroligt lugn och inte alls lika hispig och nervig som jag trodde jag skulle vara. Min käre make däremot är den  som oroar sig i vår familj och är dessutom rätt traumatiserad av förlossningen, själv är jag rätt glad att jag inte var åskådare…

Min mamma är här och det är skönt. Vi har varit ute och gått små promenader med barnvagnen och till och med vågat oss på att fika. Allt sånt som jag inte förstod innan jag själv hade barn, som att man ser det som värsta grejen att våga ta sig ut för första gången har jag en helt annan förståelse för nu.

Nu ska jag försöka sova lite, jag är så glad för era fina kommentarer men har inte så mycket tid över till att svara ännu. Men forsätt skriv, jag blir så glad för allt ni skriver!

20130624-231304.jpg

20130624-231220.jpg

9 thoughts on “Liten inblick

  1. Vad skönt att du är lugn! Åskådare kan inte vara lätt… Jag hade fått panik om jag sett Martin i min situation.

    Jag tycker oxå eftervården var HEMSK. Ville bara hem… Hoppas du bloggar om vad som var hemskt för er.

    Grät oxå konstant första tiden. Fast lite längre. Dag 7 efter förlossningen åkte jag in akut för infektion. Den gynundersökningen var värre än att föda ska jag säga…

    Visst får man en helt ny förståelse?! Jag fick en chock över mina egna tankar och rädslor! Ingen kan förstå om man inte fått ett eget barn…

    Skönt med amningen! För mig gjorde det pissont. Grät varje gång lääänge. Fy. Glad att första tiden är över! Nu är det bara sömnen kvar, sen är allt toppen.

    Älskar att läsa om ert nya liv och om O. Kram på er!

  2. Sofia, han är alldeles bedårande! Jag är så glad att du äntligen mår bra! Min vän fick sådant där efter sin förlossning, hon led så. Stackare! Härligt att ha mamma där också, det måste kännas tryggt och mysigt. Stor kram till dig!

  3. Skönt att ni mår bra och att det, peppar peppar, tuffar på som det ska. Och mormor på besök! Bra med lite upp passande den första tiden antar jag!
    Och säger det igen: Oscar är så söt!

  4. Det är samma sak som lumbal huvudvärk=) Det har jag haft och det är döden fy fan vad ont det gör.
    Det enda rådet jag fick var drick kaffe och ha huvudet högt. Jag hade huvudvärk i 1,5 månader

  5. Skönt att det går bra för er! Min make är också traumatiserad efter förlossningen, jag fattade inte hur illa allt var under tiden, men det var ju han som såg allt blod och trodde att jag skulle dö! Inte alltid lätt för dom bredvid heller!

  6. Vilken sötis ni har fått! Vad skönt att allt äntligen har ordnat upp sig och du kan börja njuta av att lära känna den lille och vad bra att amningen kommit igång utan problem. Du får skicka din man till psykolog…eller kanske sådana redan finns för nyblivna män med förlossningstrauma?:-)

Kommentera

