En söndag med Oscar

20130630-190648.jpg

 

Jag tror vi har fått en så kallad ‘lätt bebis’, om man får säga så. Han sover, äter, tittar lite, bajsar och kissar. Och har magknip ibland, mest om kvällarna vilket inte är sådär jätteskoj för någon utav oss, men annars går allt väldigt bra. Jag hade tur som fick amningen att fungera från start, och jag tror det hjälper jättemycket!

Eftersom jag har jobbat som barnflicka åt små bebisar förut så trodde jag att det skulle vara lite som ett obetalt nannyjobb fast mycket svårare då man inte får gå hem på kvällen, men hitills kan jag säga att ta hand om sitt eget barn är en helt annan grej. Men vem vet, det blir säkert jobbigare snart, kanske får han kolik i morgon…hoppas inte!

Idag har vi haft Reubens mamma på besök och vi tog med henne på promenad i parken och åt lunch ute på ett kafé. Jag tog med mig kameran för en gång skull och försökte ta nåogra fina foton, de flesta blev helt snea och tråkiga….men några lyckades jag ta i alla fall!

SONY DSC

 

SONY DSCSONY DSC

 

Efter att vi ätit lunch smet jag och Oscar iväg till vår highstreet och in på en klädesbutik för att hitta något amningsvänligt plagg. Jag provade jättesnabbt och köpte det som passade. På vägen hem fick vi stanna i parken för att amma på en bänk och sen var Oscar nöjd igen.

På tal om amning så tycker svärmor att jag bör gömma mig bakom en scarf när jag ammar ute, vilket jag inte orkar så länge jag inte är på någon fem stjärnig restaurang…men svärmor påpekade att vissa människor tar illa vid sig av att se mammor som ammar öppet. Tankar kring det? Miina bröst är ju så små så det finns liksom inget att se ändå!

15 thoughts on “En söndag med Oscar

  1. Ahhhhhhh, don’t get me started! Jag är en typisk svensk som tycker att respekt är ett måste. MEN det handlar om ammning. Att ge sitt barn mat. Inget annat. Väldigt få slänger fram tuttarna vid ammning utan sköter det diskret. När man väl ammar så syns det väldigt lite. Och då är det är väl mer respektlöst att glo eller tjuvkika OCH för att sen bli upprörd.

    I will start cover my baby when he’s eating when your mother does the same with her children.

    ‘Nough said.

  2. Men åh vad härligt att allt går bra! Ser väldigt mysigt ut på de bilder jag har sett här och på insta.

    Det är ju helt naturligt med amning, men jag kan förstå att ovana kan tycka att det är lite bart. Jag tycker att om man sitter på restaurang eller café kan man ju lägga över något, men sitter man på en parkbänk ska det väl inte göra något?

    Kram!

  3. Jag har ju inga barn men jag tar aldrig illa vid mig när en mamma ammar offentligt. Sen kan jag tycka att det beror på var man är, som du säger så kanske man kan gömma sig lite om man är på en 5-stjärnig restaurang eller liknande. Men sitter man i en park t.ex så tycker jag att man ska göra som man vill!

  4. Njut av din lätta bebis! So what om det blir jobbigare imorgon, njut av nuet! 🙂 Och amning, väldigt få flänger ju bara fram brösten, oftast ser man ju inte mer än om man haft en ordentlig urringning! Känner du dig ok med att inte skyla dig med sjal eller filt så kör på! Man kan faktiskt inte tänka på vad andra tycker om det, för det finns alltid nån som tycker att du inte borde amma någonstans än hemma, så…

  5. Gör det som känns bäst för dig, ibland får man faktiskt strunta i blickar och åsikter. För övrigt är det ju bara Oskars lilla söta huvud man ser. Kram

  6. Jag tror jag har ammat overallt faktiskt! Jag korde med ‘dra upp dra ner’ tekniken, dvs amningsbeha, linne som drogs ner och troja som drogs upp, sa det marktes knappt att jag ens ammade. Min svarmor (helkristen amerikan…) gav mig ett skynke, typ som ett forklade som man skulle knyta runt nacken med en speciell bage sa man kunde se bebisen nar man tittade ner… Jag anvande inte den…Jag har aldrig kant mig uttittad och ammade bada mina barn i ett ar! 🙂

  7. jag tror 1.att man är oftast så diskret det går att vara när man är in public och ska amma och 2. iIngen glor på en mamma som ammar sitt barn (jag har aldrig varit med om det med mina 2). så jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig och Oscar! den som blir offend-ad får väl titta bort, så tänker jag efter 2 barn och offentlig amning, offentliga blöjbyten och offentliga ”accidents” vid potträning 😉

  8. Självklart ska du amma där du vill och om andra har problem med det så är det just de som har problem. Dock så hade jag ofta en tunn filt lite halvt över bebisen, inte för att dölja utan för att ge bebisen en lite mer lugn och avskild miljö vid amningen. Liksom stänga ute allt runt.

  9. Jag ammar överallt (jag bor också i london), bussen, tunnelbanan, när jag går i affärer etc och jag kan säga att jag ALDRIG har hört en negativ kommentar eller att nån har stirrat. Jag har till o med suttit mittemot tonårskillar på tåget ochbde har inte märkt det 😉 Personligen tycker jag att amning är viktigt och att det är kul när man ser nån annan göra det, men det kanske är för att jag är i uk där det är så ovanligt. Gör som DU vill, inte vad svärmor vill.

  10. Underbart att allt går så bra!! Det är en helt annan sak att var med sitt eget barn, går inte att jämföra med att vara Nanny (som jag oxå testat på). Hoppas O fortsätter vara sådär ”lätt”. Victor fick mer ont i magen efter några veckor och då blev det jobbigare. Och sedan har de sina perioder då de är förkylda, får tänder, separationsfas osv, annars har vi oxå fått ett ”lätt” barn. Han är typ alltid glad. Sover väldigt lite bara… Vilket ni verkar slippa, hehe.

    Jätteskönt att amningen funkat från start oxå! Blir lite avundsjuk. Jag hade ett helvete i flera månader. Bröl.

    Jag var diskret de få gånger jag ammade ute, mest för att jag inte kände mig bekväm. Hade gärna en sjal eller så… Men det är upp till var och en tycker jag. Vad som passar dem bäst. Tycker din svärmor ska sluta tala om sina åsikter, men det kan man nog glömma – en del är bra på att tala om sånt – särskilt med barn 😉

    Stor kram!

  11. Det där med kvällsskriken kommer att gå över.
    Vid tre månaders ålder.
    Säger som Marie; njut av nuet. Nu är det NU. Tänk inte på vad som kan hända.
    OCH sen detta med att amma.
    Kan tro att USA och England är rätt lika där.
    När K var liten fanns sk amningsrum på de finare varuhusen där man kunde sätta sig på sofffor, det fanns skötrum och man kunde köpa blöjor och sådant.
    Jag gillade det, men när det inte fanns så satte jag mig ner och ammade, men jag la alltid en liten filt över.
    Att sitta och liksom visa upp tuttarna är ju inget jag ville göra, och det tycker jag inte ngn ska göra.
    OCH det för väl ingen heller?
    Så jag säger, amma där du vill!!

  12. Klart du inte behöver täcka över er en massa bara för att amma, allt man ser är ju ett bebishuvud liksom. Så härligt att allt känns så bra! Så var det med Alicia i början också, väntade på att det jobbiga skulle ”dra igång”, men det har det inte gjort än 😉

  13. Jag håller med alla andra. Jag ammade ÖVERALLT utan att direkt tänka på det. När han blev några månader blev han så nyfiken dock o började titta runt mkt då köpte jag en sån där sjal som nämndes innan m båge (på mothercare) kan få låna min om du behöver den sen. Men det va ju mest för hans egen skull för att få ro. Och plus att då syntes ju bröstet mer med eftersom han inte ammade hela tiden utan tittade runt mycket. Men kände precis som du, har inte så mycket bröst att visa ändå;)
    Blir så glad att höra att ni har det bra!
    Kram

Kommentera

