Oscar Edward

photo (18)

 

Reuben var och registrerade Oscars födelse igår och nu har vi ansökt om hans första pass, och så fort vi får det ska vi boka resa till Sverige. Hurra! Lillkillen har föresten fått namnet Oscar Edward Scratton – Oscar för att vi gillar det och det fungerar bra på både svenska och engelska (plus att det var det enda namnet vi kunde komma överens om). Det är dessutom ett släktnamn på min sida, min pappas morfar hette det. Hans andra namn, Edward är efter Reubens morfar och morfars farfar och passar fint ihop med Oscar ,tyckte vi.  Passet vi ansöker om är ett brittiskt pass, han kommer få ett svenskt också men det får vi nog vänta lite längre med, orkar inte riktigt åka iväg med honom till svenska ambassaden inne i stan för att fixa det, det gör vi när han är lite större.

På tal om större så var vår health visitor  hemma hos oss idag (typ BVC-sköterska tror jag) och vägde lillkillen och han väger nu 4.1 kg!  Han har alltså gått up 1,2 kg sedan han föddes för tre veckor sedan, inte så konstigt kanske, han äter ju konstant….

Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, lillkillen och jag, och jag har bestämt mig för att bara följa det han vill och skita i allt annat. Det blir lättast så. Han är en ganska lätt bebis tror jag förutom när han blir överttrött, vilket han blir när jag gör för mycket, som idag. Jag skulle gå en promenad med en kompis som blev till en långpromenad, och det blev alldeles för mycket för honom. Han blev överstimulerad och trött och gnällig och var helt omöjlig att få lugn igen. Så jag ska försöka komma ihåg det i framtiden, att ta det lugnare.

 

Annars mår vi rätt bra här hemma. Jag är piggare nu än vad jag var när jag var gravid, tro mig, jag sover bättre  trots att jag har en nyfödd och tycker det är extremt skönt att inte vara gravid längre. Det kanske ni läsare har förstått men jag trivdes verkligen inte som gravid. Däremot trivs jag jättebra med bebislivet, något jag är så tacksam för då jag vet att många inte alls tycker det är roligt! Men jag känner mig till och med….harmonisk. Konstigt nog. Men härligt!

3 thoughts on “Oscar Edward

  1. Nej ursh och fy för att vara gravid! Jag är förvisso minst lika trött nu (eller var tills nyligen), men jag är så lycklig och mår så bra nu att det inte är nån fara. Tacksam varje dag att slippa vara gravid. Det enda som fattas nu är att bli lite smal 🙂

    Så härligt att läsa om hur harmonisk du är och att du gillar bebislivet! Och visst är det så, man måste liksom följa bebisens rytm om det ska funka i längden. Något man inte räknat med innan bebisen kommer…

    Jag är sådär sprudlande lycklig nu och tycker att bebislivet är riktigt kul. Vänta bara till Oscar börjar skratta varje gång du säger hej, kryper upp i ditt knä och lär sig rörelserna till imse vimse spindel… Det är så sött att man typ gråter! Menar: du gillar det redan nu, då kommer du nog spricka av kärlek om ett litet tag!

    Kram!

    Ps. Vi fixade pass till V, svenskt och spanskt, när han var 2 mån. Man ser knappt att det är han längre på bilderna. Haha!

  2. Alfred heter också Edward i mellannamn! Fint är det! 🙂

    Det är ju såååå mycket enklare med brittiskt pass! Kostar ju typ ingenting o man kan ha vilken bild som helst, Alfred blundar till och med! Vi tog det kortet när han var en vecka gammal, så han har ju ändrats lite sen dess! Svenskt pass fixade vi i Sverige när han var runt ett år, mycket billigare att göra det i Sverige än utomlands, och jag tror det kan vara smart att vänta lite så man har ett pass är han är lite äldre, det är inte alla passkontrollanter som gillar bebispass till barn, passen gäller ju i fem år men oftast börjar passkontrollanter säga till tidigare att det är dags att byta om det är stor skillnad på bilden!

  3. Vilka fina namn han har fått! Och vad härligt att han mår bra! Hoppas vi kan få till en träff när ni är i Sverige, det vore kul att träffa den lilla krabaten! 🙂 Kram

Kommentera

