Två månader!

photo (28)

 

Igår blev vår lillkille två månader. Tiden går så ruskigt fort och han utvecklas hela tiden. Den här veckan har han börjat visa jättemycket intresse för leksakerna som vi har hängt i hans babygym, och han älskar även att sitta i sin babysitter där han också har en leksak att titta på. Han kan sitta där i en halvtimma och bara titta, snacka och le åt de olika leksakerna. Så himla gulligt! Igår var jag och köpte en leksak för hans vagn, en färgglad katt blev det som dessutom kan kurra – Oscar älskade den som ni kan se på fotot ovan!

Han har även sovit bra den senaste veckan och vaknar 1-2 gånger per natt. Jag går ofta och lägger mig vid 22-23 tiden och så ger Reuben honom mat runt midnatt (utpumpad mjölk på flaska) så jag slipper stanna uppe så sent. Oftast vaknar han för mat igen vid 3-tiden men somnar oftast om direkt efteråt. I natt vaknade han dock inte förens klockan 4, åt och somnade om på en gång och sov till 6.30. Däremot kunde jag inte somna om och låg därför vaken och väntade på att Oscar skulle vakna…så dumt!

Nu sover han igen och när han har vaknat ska vi åka iväg till Ikea. Han håller nämligen på och växer ur sin moseskorg så vi ska köpa en spjälsäng till honom. Vi köpte en second hand innan han föddes men den kan man bara ha madrassen i ett läge, lågt ner, så vi har besämt att vi får köpa en ny och göra oss av men den andra. Annars har vi inte så mycket planer för helgen, jag vill fixa ordning saker och ting idag och i morgon ska jag träna samt fika med kompisar. Hoppas ni får en fin helg!

photo (29)

14 thoughts on “Två månader!

  1. Grattis till två mån! Så himla söt han är, vilket smajl!

    Lite avis på sömnen (förutom att ligga vaken själv – den fick jag smaka på själv i natt när V vaknade efter att ha sovit två timmar. Han var ”bara” uppe 1,5h men själv kunde jag INTE somna om. På flera timmar. Och ja, då är det ju morgon… Så jag vet hur frustrerande det är).

    Tiden går så fort! Jag upplevde det först efter 6 mån, och nu bara RUSAR den fram. Läbbigt. Men kul oxå ju, det är fantastiskt att få följa sitt barns utveckling ju 🙂

    • Ja, i natt vaknade Oscar varannan timma för mat och det känns idag. Men han var inte ledsen utan nöjd så fort han fick äta så det är ju huvudsaken. Jag tycker det är jättejobbigt när han är vaken länge mitt i natten och är ledsen och gråter när man själv är på väg att kollapsa av trötthet!

      • Värsta är när de är ledsna, ja! Victors brytpunkt var där strax efter två mån, då blev han gladare pga mindre ont i magen. Nu är han alltid glad när han är vaken (typ alltid…) så det vänder. Allt blir lättare med tröttheten bara barnet är på bra humör.

    • Ja, han har bra och mindre bra nätter. Men jag tycker ändå man klarar sig på mindre sömn än vad man tror! Jag trodde jag skulle känna mig helt förstörd men det har jag inte gjort ännu, bara de första dagarna då han var vaken hela nätterna och jag inte kunde sova på dagarna eftersom vi var på sjukhuset där det var en himla mycket spring hela tiden….

      • Eller hur, visst klarar man sig på mycket mindre sömn än man trodde?! Hormoner! Bra sådana! Mina sånna är borta nu, klarar mig inte längre lika bra på tre-fyra h sömn/dygn nu som då. En natt här och där funkar, men inte flera på raken som det varit nu. Håller med dig om första tiden – första kanske två månaderna var jag på sjukhuset typ jämt och fick inte sova på dagen om V faktiskt sov. Otroligt utmattande!

  2. Stort grattis till både Oscar och föräldrarna!! Två månader är lite av en magisk brytpunkt, tyckte jag iaf, allt kändes lite lättare då! Även om i vårt fall jag fick en liten kris då jag insåg att V hade gått ner i vikt pga att jag inte hade tillräckligt med bröstmjölk. Men det fixade sig snabbt genom att jag kombinerade ersättning och amning och helt plötsligt fick V och jag ett annat liv då vi kunde göra annat än att sitta och amma dagarna i ända…
    Jag förde amnings- och vanlig dagbok det första året (och sedan sporadiskt, jag brukar skriva ner allt det nya han har lärt sig, nya ord etc för varje månad iaf och så tar jag en bild varje månad den 10:e – hans födelsedag!) och när jag bara några månader efter Vs födelse läste igenom de första 1-2 månaderna, kunde jag inte fatta hur jag hade överlevt nätterna framförallt men det är väl just tack vare hormonerna!!
    Kram

      • Glömde skriva att det är ju också runt två månader som babyn blir mer social och det är ju så himla roligt när man börjar få respons från dem! Visst, den första tiden har väl sin charm men det är ju så väldigt intensivt i början med matning, sovning, blöjbyte, trötthet etc så de flesta njuter nog inte så mycket som de tror efteråt… men när babyn börjar ”svara” på kommunikationsförsöken, DÅ blir det ju roligt och mer njutningsfullt!

Kommentera

