En sådan bra vecka

photo (31)

 

Oscar har sovit så himla bra de två senaste nätterna så jag känner mig pigg och lycklig igen! Sömn gör så himla mycket, det är inte konstigt att småbarnsföräldrar tjatar om det. Han har sovit från sju eller åtta på kvällen, Reuben ger honom en flaska med utpumpad bröstmjölk vid 22.30, sedan har han somnat om direkt och vaknat vid tre eller fyra för mat och sovit fram till sex eller halv sju. UNDERBART!

Veckorna går så himla fort tycker jag, och vi har fullt upp hela tiden. Det är något inplanerat nästan varje dag, och dessutom tycker jag inte att man hinner med så mycket med en liten bebis, en aktivitet om dagen räcker verkligen.

I veckan har vi varit och vägt Oscar och träffat en health visitor (motsvarande BVC sköterska tror jag!). Han väger nu 5.3 kg och health visitorn var så trevlig och ville att vi skulle komma tillbaka om tre veckor igen för att väga honom och prata lite.
Vi har även varit i Greenwich där min kompis Helene bor med sin lilla bebis, och igår var vi och träffade mina mammakompisar från föräldragruppen. Vi gick den 40 minuters långa promenaden dit i spöregn, men Oscar verkade tycka att det var rätt mysigt att ligga under regnskyddet i vagnen för han somnade och såg rätt nöjd ut.

I helgen ska vi inte göra så mycket. Oscars pass kom i veckan så vi åker till Sverige på måndag, så vi lär väl mest packa i helgen och se till att vi har allt vi behöver. Någon som har något tips hur man flyger enklast med en bebis? Checkar man in barnvagnen eller är det bäst att ha den tills man går på flyget?

Nu ska jag duscha och göra mig i ordning för dagen. Ha en fin fredag!

18 thoughts on “En sådan bra vecka

  1. Sååå kul att ni kommer hit, hoppas resan går bra. Det kanske är enklare att resa med mini-bebisar som inte behöver roas 😉
    Vi har checkat in vagnen, jag vet inte om man får ha med sig vagn ända fram till flyget? Checka in vagn och sätt honom i sele om ni har någon kanske är enklast 🙂
    När vi flög med BA (tror jag) så hade de inte någon stor plastsäck som man lägger vagnen i på Heathrow, så vi fick gå till baggage wrapp och få den inslagen där för typ £8. I Sverige fick man påse att lägga det i. Har ni bilbarnstol till när ni är i Sverige? Ni kan låna Alicias gamla annars 🙂

    • Nej det kanske man inte får, hade fått för mig att man får ta med vagnen fram till flyget med vissa bolag men har som sagt ingen koll på det där. Vi checkar nog in den och tar Oscar i selen! Vi ska flyga med Norwegian från Gatwick, ska kolla om de har något slags wrap…
      Mamma o pappa har hyrt bilbarnstol från något ställe i Eskilstuna men tack så hemskt mycket för erbjudandet, så snällt! 🙂

      • Ja annars får man ju se när man kommer dit, det löser sig ju alltid 🙂
        Okej, den hade ni ju kunnat låna av oss! Står bara i garaget nu när vi köp större till Alicia 🙂
        Det bara att hojta till om det är nåt ni behöver låna! Vi har en extravagn också liksom med liggdel om det skulle vara så! 😀

      • Norwegian har wrap! Olika kategorier. Om inte annat har de iallafall påsar. Flög med dem till Lanzarote. Med dem får du även ha ett extra handbagage för barnet samt en av resväskorna får väga fem kilo mer (barnets packning). Dvs 20+25kg för dig och R.

  2. Det går säkert hur bra som helst att flyga! Vad jag hört går de rätt hårt åt barnvagnar på flygen, en del utlandssvenskar jag känner har en beg vagn i Sverige för att just slippa allt strul med vagnen under resan.

  3. Åh, vad härligt att Oscar har sovit bättre de senaste nätterna!
    Min bror, sambo och 5-månaders son ska flyga till Bryssel i eftermiddag – jippi!! Så jag har redan gett lite reseråd som jag gärna delar med mig till dig också: bärsele, bärsele, bärsele för flygplatsen!! Det är inte alltid man får ta med barnvagnen till gaten, beror på flygplats och flygbolag och sedan är det inte säkert att man får den vid gaten vid destinationen (tror att de är dåliga på det i Sverige / Danmark. Dessutom har jag hört att på Arlanda är det svårt att få tag på lånevagnar och de är ju sulkys / sittvagnar, som Oscar är lite liten för. Det är ursmidigt att flyga med babyn i bärsele, det gjorde jag fortfarande i januari när V var 1,5 år! På Kastrup fick jag tom gå igenom säkerhetskontrollen med honom I bärselen! Nu ska du ju inte resa ensam men om du gör det någongång så är det bärsele + ryggsäck som handbagage som är smidigast.
    Amma vid start och landning så utjämnas lufttrycket! Eller ta med nappflaska med mjölk – det är ok att ta med vätska i form av barnmat. Passa på att byta blöja precis innan boarding.
    Vi har precis som Brysselkakan skriver lånat / fått gamla barnvagnar som vi använder när vi är i Sverige, så skönt att slippa släpa på det när man åker hem. Mina föräldrar köpte en begagnad bilbarnstol på Blocket för under 500 kr. Det lönar sig nog om man planerar att åka hem med jämna mellanrum istället för att hyra.
    Be dina föräldrar köpa ett paket blöjor och annat som kan behövas, det är inte lönt att ta med sådant mer än några extra för handbagaget. Förseningar kan ju ske och se till att babyns alla nödvändigheter är i handbagaget om det incheckade skulle bli försenat / komma bort.
    Håll er framme vid gaten innan boarding så personalen SER att ni reser med en baby. Vissa flygbolag / flygplatser verkar ha olika principer om att låta passagerare med småbarn gå på först men ofta om de ser en så får man boarda först. SAS bokar alltid automatiskt in en längst bak i planet vid toaletterna, och de är definitivt det mest barnvänliga flygbolag jag flugit med! Flygvärdinnorna har erbjudit sig att hålla V om jag skulle behöva gå på toa etc. 🙂
    Lycka till, och njut av den svenska sensommaren och morföräldrarnas uppmärksamhet och omsorger!
    Kram

  4. När de är så där små tycker jag att det är lättast med bärsele. På vissa flygplatser får man gå igenom säkerhetskontrollen med selen på så länge det inte piper. Skönt så man inte behöver hplla på och trixa med att ta av och på särskilt om man flyger ensam.

    Tror att man bara får man bara ta med vagnen till gaten om den är fully collapsible, typ paraplyvagn

    På Arlanda får man inte tillbaka barnvagnen förräns vid bagageutlämmningnen även om du lämnat den vid gaten vid avresan, och lånevagnar (paraplyvagnar uan reglerbart ryggstöd så kan bara anvöndas för större bebisar) är det inte gott om och du kan inte heller ta med handbagevagnen i hissen.

    Det kommer nog att gå jättebra, det är mycket lättare att flyga när de är små och inte rör på sig så mkt. Ta det lugnt bara och skit i om folk blir irriterade för att Oscar råkar skrika, du kommer med största sannorlikhet inte träffa människorna igen. Försök att komma på först och ta om möjligt en plats längst bak, då har du nära till toaletten och behöver inte stressa med att sätta dig ner och komma av planet. Det är också bra att amma eller ge flaska vid take-off och landning.

    Lycka till!

  5. Alltså sömnen… Oscar är one of a kind! Nästan aldrig hört om en bebis som sover så bra (och bättre än vår ettåring). Hurra! Sömn gör nästan allt 🙂

    Flyga: eftersom ni inte har sulky än är jag ganska säker på att ni behöver checka in vagnen direkt. Sedan kan ni ha bärselen. Så hade vi när V var 7 mån och inte så tung än (nu kanske 11 kg?). Dessutom är de väldigt vårdslösa med vagnar man lämnar vid planet, dvs ingen plast runt osv. Checkar ni in den direkt kan ni själva paketera osv. En sulky är ju en extravagn och något man inte är så rädd om. På Arlanda har de dessutom låne-sulkys (men det är O för liten för, de ska ju kunna sitta innan). Annars tror jag det går galant att flyga med O. Som du säkert vet är det bra om du ammar/ger flaska vid start och landning så att han inte får lock för öronen. Som tur var är ju flygresan kort, så ni kanske slipper byta blöja på toaletten på planet. Det är iofs riktigt meckigt först när barnet vägrar ligga ner och är alldeles för stor för skötbordet. Plus att det blir luftgropar, haha. När vi flög till Lanzarote (6h flight) behövde vi byta blöja 5-6ggr varav typ 4 var bajs – helt sjukt! Två blöjor läckte oxå så att Martins tröja blev nedkissad. Var rätt lycklig över att vi var två… Till och från USA, som tog ca ett dygn, var inte alls samma sak. Nu gled jag iväg från ämnet…

    Iallafall: flygningen kommer gå galant med en sån mönsterbebis som ni har, och jag hoppas att ni får det toppen här! Det är typ världens bästa sensommar. Hoppas verkligen att vi kan ses, vore jättekul. Victor älskar dessutom bebisar, så jag vet att han oxå vill träffa sötnosen O.

Kommentera

