Back home

Igår kväll kom vi tillbaka till London igen. Det var regnigt och kallt, lägenheten kändes sådär fuktig och kylig så vi drog på värmen snabbt som attan.Vi hade det himla bra i Sverige, och som vanligt när jag kommer tillbaka till England så knarkar jag Hemnet och funderar på hur livet skulle vara om man bodde i Sverige. Jag har ju gått i de tankarna många gånger förut, men sedan Oscar kom till oss har de tankarna blivit ännu flera.

I elva år har jag bott i England och mestadels av tiden har jag trivts väldigt bra. Jag trivs fortfarande jättebra, men när vi var i Sverige så blev man påmind om vilket fantastiskt land det är att ha barn i. Och sedan den dagen Oscar föddes är hans lycka den viktigaste för mig. Allt annat kommer efter det. Så om jag tidigare har tänkt på Sverige som ett fint men ganska tråkigt land så känner jag nu att det kanske inte spelar så stor roll om man blir lite uttråkad då och då? Kan man överhuvudtaget bli det med barn?

En annan sak som vi har i Sverige men inte i England är familj och släkt. I England har vi Reubens mamma och mormor. That’s it. Reuben har inga syskon. Han har två kusiner som han nästan aldrig träffar och en faster som han träffar väldigt sällan. I Sverige har Oscar kusiner, mormor, morfar, en moster och en farbror. Även Reuben har fler släktingar i Sverige än i England, konstigt nog. Och det där med släkt och familj kanske inte känns som något större grej om man alltid har haft det, man liksom tar det för givet, men jag märker av brist på familj i England. Det känns ensamt! Och jag vill inte att Oscar ska känna sig ensam, jag vill att han ska känna gemenskap.

Äsh, jag vet inte. Jag ska försöka vara tacksam över ha två hemländer, ett vardagsliv i England och semesterliv i Sverige är inte helt fel. Och Europa är ju rätt litet ändå, det är himla enkelt och åka mellan. Jaja, nu ska jag sluta älta. Ni kan väl få se foton från Sverige i stället? 🙂

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSCVi ser ju himla glada ut på detta fotot, men gud vad jag behöver klippa håret, fixa ögonbrynen…och, ja, sminkat mig har jag inte gjort en enda gång sedan Oscar föddes! Priorities, priorities….

5 thoughts on “Back home

  1. Jag blir faktiskt inte uttråkad i Sverige. Det blev jag i Karibien (!). Här känner jag mig så fri. Kan åka kommunalt, gå i skogen… Beror på vad man gillar, såklart. Sverige är verkligen fantastiskt med barn, och jag håller med dig om att barnets lycka kommer först. Så är det verkligen! Samtidigt som du säger: England och Sverige ligger åtminstone nära, så det går ju att resa. Och efter en hel vinter i Sverige är man ganska sugen på att flytta, jag lovar…

    Jättefina bilder! Du är jättefin utan smink!

  2. Ah vad stor han har blivit. Sa sot! Det later som om ni har haft det toppen hemma. Kanner sa val igen dina tankar om eventuell hemflytt. Jag kande valdigt mycket sa i borjan nar Nils var liten … men aldrig tillrackligt for att gora slag i saken och faktiskt flytta hem. Sedan blev det nastan tvartom faktiskt. Vart sociala natverk i omradet dar vi bor vaxte i och med att barnen kom och plotsligen kanns en hemflytt avlagsen. Ibland kanner jag dock som dig att jag garna skulle vilja bo nara slakten igen. Men eftersom vi alltid aker hem pa somrarna, julen och pasken sa far vi en ratt rejal dos av varan svenska familj och vanner da. Jag var hemma i sverige en hel del under mina foraldrarlediga dagar. Tror du att du kommer kunna aka hem och spendera lite mer tid dar for att se hur det kanns?

    Kram!

  3. 1. Vilken sötnos Oscar är! 2.Åh vad jag känner igen mig i dina tankar och känslor…vi bodde i england i 11 år också och hann skaffa 2 barn där och jag var som du, sedan 1a barnet kom har jag tjatat att jag vill hem till Sverige samtidigt som jag var rädd för tråkiga och enformiga livet i Sverige. Fast när man tänkte efter så var ju vårt liv i england efter barnen rätt enformigt också 😉 nu har det blivit så att vi har flyttat till sverige (för 1 månad sedan) pga mannens jobb, vi bor inte alls nära famlij o vänner. Gissa om jag var orolig. Men jag måste säga, som du oxo skrev, det viktigaste är att barnen ska trivas för hade jag inte haft dem hade jag inte flyttat ut från london in the first place let alone flytt till sverige 😉 och dem trivs så bra här, dem har nya kompisar, dem älskar förskolan och det märks att man prioriterar barnen på ett annat sätt här. så, all in all, jag är mer positivt inställt mot Sverige nu än vad jag var när jag flyttade till england för en massa år sedan 🙂 och jag kan säga att hittils har jag inte blivit uttråkad på livet i sverige…

  4. Jag förstår dilemmat. Jag är så vansinnigt hemmakär, samtidigt som jag älskar att vara ute på äventyr och har väl tänkt tanken på att ändå försöka sig på en sejour utomlands. Men det slutar alltid i tankar på om man ska skaffa familj och så och då blir det alltid att jag tippar till att stanna här där jag är. Det är ju ett fantastiskt land. Så för mig får det nog bli resor som gäller.

    Superfina bilder, tycker mig inte se något extremt frisörbehov…

  5. Härliga bilder! Efter 12 år och två barn födda i England så bestämde jag mig att det fick vara nog med England, och flyttade hem till Sverige med mina två flickor. Jag hade varit hemma med mitt sista barn i 3 år och kände att vi inte kom någonstans, barnomsorgen i England är ju som vi alla vet VÄLDIGT dyr och jag hade inte råd att jobba (visst later det dumt och vilken engelsk ursakt…)eller plugga igen for den delen.. Att komma hem till Sverige och vara arbetslos var inte heller nagot alternativ sa jag sokte en YH utbildning och kom in! Sa nu har mitt aldsta barn borjat forskoleklass (engelsk skola) och minsta forskola (engelsk inriktad forskola) och jag pluggar, och allt ar mer eller mindre gratis!!! Det vi betalar for fritids per manad har ar en dagssumma pa dagis i England…. Och jag kommer nagonstans, om 2 ar ar jag garanterad ett jobb! Vi har cyklat varje dag till skolan och barnen leker fritt ute pa garden och ja, vi ar alla mycket gladare! Visst det later latt, men min man reser sa mycket i sitt jobb sa han var inte hemma sa ofta i England och det resulterade i att jag var ensam utan slakt for det mesta…Sa nu nar han har varit ute och rest kommer han hit till Sverige ett tag, sen till England ett tag och sen ut i varlden, vi far se hur framtiden ter sig med hans jobb, men just nu funkar det, fast han saknar ju barnen valdigt mycket… London ar ju iallafall en mycket battre stad att bo i (internationellt satt) an den lilla introverta by i norra England dar jag bodde, dar ingen ville lara kanna en… Kram!

Kommentera

