Men alltså, det är ju så himla kul också

Det är lätt att skriva om hur jobbigt det är att ha en liten bebis, hur lite man får sova, hur man alltid får dricka kallt kaffe, eller inget kaffe alls, hur man inte får en endaste minut över till sig själv.

Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att skriva om den andra sidan av bebislivet. Vi alla har ju olika upplevelser, inte bara beroende på vilken slags bebis man får men också hur man själv upplever det hela. Jag och Reuben upplever till exempel den här tiden helt olika, jag är rätt lugn och kan njuta, min make däremot är lite mer nervös av sig och har nog svårare att se denna tid som så fantastisk som jag gör.

För det tycker jag! Trots att jag ibland känner att jag har den mest högljudda ungen i södra London, och fast jag ibland inte får sova alls mycket, och för att det har varit och fortfarande kan vara problem med Oscars matning så är det ändå så mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara. Jag trodde jag skulle vara tröttare än vad jag någonsin har varit, vilket jag inte är. Även de dagarna när Oscar har sovit som sämst så tycker jag ändå att jag klarar av det, visst jag går runt och gäspar och känner mig lite förstörd men jag behöver inte spärra upp ögonen för att hålla mig vaken.

Någon sa till mig att man får superkrafter när man får barn. Och det kan jag verkligen hålla med om, jag har aldrig varit så effektiv som jag är nu, och saker och ting har aldrig kännt så otroligt enkla som nu. Man hinner inte tänka på vad man ska göra, man bara gör det. Och man kanske inte ens hinner tänka eller känna efter över hur trött man är, för man har en unge att ta hand om och det är det enda man har tid att reflektera över.

Dessutom tycker jag att det är jättekul också! Inte allt såklart, och speciellt inte när Oscar bara skriker och skriker och ingenting förutom att stå upp och vagga hjälper – men annars så tycker jag att det är himla skoj. Och det trodde jag kanske inte att jag skulle göra. Jag hade verkligen låga förväntningar på bebislivet, och kanske är det därför jag trivs så bra, för att jag förväntade mig att må piss och mår faktiskt bättre än på länge?

Och så klart att det hjälper när man har en sådan här liten skrutt som flinar åt en!

photo (42)

8 thoughts on “Men alltså, det är ju så himla kul också

  1. Ja han är för bedårande! Det är roligt hur olika mina vänner tycker att det är att ha barn (fast vissa saker är verkligen samma för alla också). Hoppas jag får träffa er snart! Kanske i jul? 🙂

  2. Så söt han är. Och vad härligt att du trivs med bebislivet. Det är klart att det är kämpigt också – jag tycker det är befriande att du skriver om båda sidorna. Jag vill träffa lille Oscar! 🙂

  3. Håller helt med! Förutom att jag aldrig varit så här trött. För det har jag inte. Men den tröttheten kom efter ett halvår då mina superpowers började sina. Nu behöver jag 5-6h/dygn för att orka. Första tiden räckte det med 3-4h/dygn. Ibland får jag sova mer eller mindre än detta, men är nästan alltid trött som sjutton.

    Men roligt, åh vad det är roligt! Började jag tycka efter 6 mån. Nu efter ett år är det bara roligt. Hela tiden. Så vänta bara – njuter du redan nu, åh vilka härliga tider du har framför dig! För visst blir det ändå roligare och roligare? Tänk när han börjar krypa… Gå… Förstå ord… Alltså man dör lilla gullighetsdöden!

    Jag trodde oxå det skulle vara mycket mycket värre! Finns inget som kan mäta sig med ens barn. Bästa bästa som hänt!

    O är så gullig och du är en toppenmamma ❤

  4. Ha ha, kanske for att du sag mig klaga, grata och vara fortvivlad i over ett ar:)
    Kanske inte sa konstigt att forvantningarna var laga…

  5. Så söt han är. Fortsätt njuta och se det positiva. Jag blev själv överumplad över hur roligt och mysigt jag tyckte att det var.

Kommentera

