Jag vill också

Läser på Blondinbellas blogg och tittar på videon där hon berättar om sin fantastiska förlossning. Bläddrar genom kommentarer och hejarop om vilken inspiration hon är, vilken superkvinna och hur duktig hon är som klarade en förlossning så lätt.

Och jag känner – att jag vill också. Jag vill också höra att jag var duktig som hade en 24 timmars lång förlossning där bebisens hjärtljud gick upp och ner och vars epidural inte fungerade, vars förlossning slutade med ett antal misslyckade försök med sugklockan följt av *klipp klipp med saxen* och tång. Jag vill höra att fy sjutton Sofia att du klarade den där tiden efteråt med den där hemska huvudvärken och en man som var så traumatsierad och deprimerad att du fick klara allt själv den första månaden.

Visst, jag vill  att alla ska ha en sådan bra förlossning som möjligt. Men för oss som INTE har det, det beror inte på att vi tänkte fel, inte var tillräckligt lugna eller knep ihop i stället för att skrika.

Det finns ingen prestige i att föda barn. Alla kvinnor som gör det är superhjältar. Och alla nyblivna mammor som tampas med amning, hormoner, en förstörd kropp, en skrikande bebis – utan att aldrig, aldrig ge upp för det valet har man inte som mamma – ni, eller ska jag säga VI – är alla fantastiska och inspirerande. Glöm inte det!

12 thoughts on “Jag vill också

  1. Sofia, du ar mycket starkare an blondinbellas forlossning som klarade 24 timmars forlossning, det ska du kanna dej stolt over. Och nu har du din lilla guldklimpt, helt perfekt ar han ocksa 🙂 Sa bra gjort sofia! Vet inte om jag sjalv kunde ha klarat det… lilla mes som jag ar 🙂

  2. Så bra skrivet! Heja dig! Heja alla mammor! Man klarar allt, konstigt nog….
    Vill peppa lite och skriva att det blir bättre, lättare, man får sova mer, kroppen blir sakta sig själv igen och barnet blir lite större, varje dag. Ta hand om dig!
    Kramar
    Du är duktig, stark och superhjälte!

  3. I couldn’t agree more! Jag låg på bb i två veckor innan jag födde vår första son, och det hann komma in flera mammor som precis fött sina barn i sexpersonersrummet jag låg i under den tiden. Mest beröm (av personalen, som borde förstå bättre!) fick mamman vars hela förlossning från början till slut var över på en halv timme. Själv tycker jag definitivt att de mammor som faktiskt står ut med förlossningsplågorna i timtal behöver berömmet SÅ MYCKET MER.
    Allt gott till dig, supermamman, och din superbaby!

  4. Hanna och Amanda pratade om detta i förra podcasten, om hur BB för folk en björntjänst genom att skriva sådär… Jag vet ju inget om hur det är, men jag hoppas att min eventuella framtida förlossning blir som hennes. Men det verkar ju ytterst unlikely. Fast jag tänker också: hon är ju så ung. Det är säkert lättare att föda barn och vara gravid då….

  5. Oj vad efter jag är med att läsa bloggar. Känns som att vi kunde pratat om annat idag om jag bara läst ifatt mig lite här;) frågade om mycket som du skrivit om. Jag tycker alla som föder barn är FANTASTISKA hur det än går till och hur lång tid det än tar. Men så klart alla som ligger i ett eller flera dygn är ta mig fasen otroliga. Och precis som du skriver att man ger ju aldrig upp som mamma. Det valet finns liksom inte där.
    Super mysigt att se er idag. Fina ni!!

  6. Håller med alla ovanför!
    Det är väldigt många som har reagerat över detta, jag har själv aldrig fött barn men har många nära runtomkring som gjort det. Har fått höra flera som har haft jobbigt, allt ifrån liknande din berättelse till att ligga och kräkas igenom hela födslen pga att de inte tål luftgasen mm, att behöva bli sövd för att sys pga att de sprackt – men även för dom som har haft en helt okej förlossning. Ni är alla väldigt starka som har tagit er igenom detta.
    Men jag fattar inte vad hon lever i för någon slags bubbla..

    Min kusin skrev ett bra inlägg som själv har fött 2 ggr om sin reaktion på detta. http://zouphie.blogspot.se/2013/11/sa-far-du-en-lyckad-forlossning.html

  7. Klart du är bra också! Brukar inte kommentera här så ofta men nu får det bli en comment. Klart alla är bra oavsett hur deras förlossning gick till. BB uttrycker sig ju på fel sätt, delvis säkert för att provocera också. Men tjejen har en poäng dock. Grymt j o b b i g t att lyssna på dessa människor som bara kommer med skräckhistorier åt höger och vänster och ska skrämmas. Sen är inställning otroligt viktigt, en positiv sådan. Även om saker går åt skogen så går det bättre när man är positiv. Man kommer över saker lättare. Även om det är skitsvårt så hittar man även något positivt. Som med din son. Du sover inte mycket, men gissa hur GLAD du kommer vara om några år när han pratar, visar dig kärlek och de där första 6 månaderna kommer kännas långt borta. Du klarade dig igenom det och du är hur bra som helst! Hiccups händer alla, även BB, även om det inte verkar så.

  8. Glowing Moder Jord under graviditeten, förlossningen från HELL. Värkar hela tiden som inget gjorde för att få ut son. 38 timmar och sedan grönrockar och ”ja. får vi inte ut bebben med sugklocka blir det…. (kejsarsnitt, förstod även jag så trött jag var). Kämpade, fick ut sonen med sugklocka, LOVELY. Svimmade. Maken- från Australien, och just då med bristfällig svenska trodde att modern dog och sonen i hans armar hade fel på hjärnan (sugklockan gjorde huvudet konformat och ingen förklarade för chockad make) Frisk son på 4075 och 52 cm mådde som en prins. Vi? Nej, åt helvete och inte blev det bättre av att just då (1993) rådde naturligförlossningsfeberochallaskafördanaturligtutansmärtstillandeandasdjupt- FYFAN, skönt med förlossningsläkare som efteråt krasst konstaterade att ”positiv” smärta inte finns, jo- resultatet är positivt men inte den jävla smärtan innan. Epidural var min räddning. Thank GOD+ de barnmorskor som LÅG över magen för att trycka ut sonen. 1995 kom nästa son- lika jävla lång förlossning (fråga mamma och mormor om du kan hur de hade det,stämmer ofta) men lugn, trygg och massor av lustgas+ epidural, (som inte ens hann verka och ändå GICK det) Chock bara av det. Så ja, nästa gång kan bli helt annorlunda och tacka gudarna för det. Annars skulle inga kvinnor föda barn. Så skit i allt du läser, njut av att ni fick er son och för guds skull- glöm allt så kommer nummer 2 snart. Kram Carina

Kommentera

