2013 and how you changed me

20131228-230940.jpg

Jag märker hur jag tycker det är svårt att skriva om något annat än hur det är att vara mamma. Kanske för att jag fortfarande, sex månader efter Oscar kom till oss , är i chock?

Men ingen kan ju förklara hur det är, eller känns, när ens liv och hela existens förändras över en natt, inom loppet av en minut. Fram till den minuten då ens barn fötts lever man sitt liv för sig själv, livet går ut på vad man själv vill göra. Tills man har en kladdig nykläckt unge på bröstet och ens eget liv becomes secondary. För när ett barn föds så föds även en mor – och mitt största uppdrag från den stunden är att se till att Oscar mår bra, att han får det behöver. Allt annat spelar egentligen ingen roll, och det är en mäktig känsla.

Oscar har lärt mig så otroligt mycket under det här halvåret. Och hela resan, som vi precis har påbörjat tillsammans har nog gjort mig till en bättre människa. En självsäkrare människa, som känner att jag klarar mer. Och bevis på att saker och ting ständigt förändras, att jag och Reuben växer som föräldrar, precis som på samma sätt Oscar utvecklas och blir allt mer sin alldeles egen lilla person! För tro mig, det kändes inte hoppfullt där i början när min käre make satt och grät på en stol precis efter förlossningen och sa att han trodde att han hade begått ett misstag (tack för den!). Men det blev ju bättre – alla män tar inte till sig bebisen från början (något ingen talade om för mig), men det betyder inte att det alltid kommer vara så. Nu sex månader sedan har de bondat ordentligt, men det kan ta tid, kom ihåg det om det är någon som upplever något liknande. Att få en bebis är inte lätt och även om vissa par har tur att gå in i en lyckobubbla tillsammans så tror jag att det är rätt ovanligt…

Men lilla fina Oscar vad du har gett oss sedan den dagen du föddes. Sömnlösa nätter och massvis av svettiga stunder för att ditt skrik är så högt att jag känner mig som den mest otillräckliga mamman i hela världen. Men så mycket kärlek, och ett helt nytt perspektiv! Tills nästa år hoppas jag på lite mer egentid, för även om jag är din mamma vill jag nog inte glömma bort mig själv helt – det känns som man gör det när man ständigt gör runt med spyfläckar på kläderna och inte har tränat på över ett år…

Men mest av allt ser jag fram mot att se dig utvecklas, min älskade lilla skruttplutt!

9 thoughts on “2013 and how you changed me

  1. Ja, jag blev också chockad över hur mitt barn tog över mitt liv. Jag som inte ens tänkt blogga om min graviditet ännu mindre mammaledigheten. Jag som pga av mitt barn bestämde att inte driva eget längre för att ge honom mer av min tid. Det tog lång tid för mig att hitta tillbaka till mig. Att ta mig tid till mig. Men jag har fortfarande en mammig snart treåring där jag är hans största trygghet och jag försöker acceptera att det bara är några år av mitt liv men väldigt viktiga i hans. Vilken stort år som väntar er under 2014 när lillen börjar, gå, prata o visa mer av sin personlighet. Spännande!
    Kram på dig

  2. Så fint, och viktigt! Att bli mamma är verkligen precis så som du beskriver, och det är så stort och häftigt! Det är bra att du tar upp pappa-aspekten, det känns som det inte pratas så mycket om den. Jag tror faktiskt att det är vanligare än hur det framställs… Som tur var hände det inte oss, då hade jag gått under med alla komplikationer jag gick igenom…Han var min klippa under hela första tiden och sedan dess har jag älskat honom ännu mer. Skönt att läsa att det såhär ett halvår senare har ändrats!

    2014 kommer bli året då Oscy börjar gå, kanske pratar, springer och kramar och pussar dig… Är det inte fantastiskt?! Victor har just börjat säga mamma på riktigt! På helgerna går alltid Martin och V upp först och när jag har vaknat skickar Martin in Victor till mig med orden (på spanska)”ge mamma en puss”, då kutar han fram och pussar mig. Alltså man smälter ju IHOP och allt detta har du framför dig ❤

  3. angående pappor, så är det även vanligt att mammor ibland finner det svårt att ta till sig sitt barn. Men det pratar man ju ännu mindre om..

  4. Visst är det mäktigt att bli mamma. Jag har två små här hemma och även om de idag är 3,5 å 1,5 så kan jag än idag få stanna upp och förstå. Kärleken, ansvaret och hur man vuxit under dessa år.

    Vad gäller bebis och pappa så har jag exakt samma upplevelse som du. Med vårt först barn så tog det 6 mån för min man att kunna säga att han älskade vår son. Han gick in vad de kallade en förlossningsdepression för pappor. Det enda han kunde se var hur vår son tagit mig ifrån honom och han kände en otrolig svartsjuka.

    Men med dottern va de raka motsatsen. Hon har varit hand guldklimp den sekunden hon föddes. Hon ovh pappa har ett band jag är avundsjuk på varje dag.

  5. Det är omtumlande att få barn. Det var länge sedan jag var småbarnsmamma men barnen är alltid de viktigaste. När vi fick vårt första barn var både jag och min man helt oförberedda. Vi trodde att vi visste vad ett barn skulle innebära. Min man drabbades också av förlossningsdepression vid första barnet. Jag kände mig övergiven. Vi som skulle vara en familj.
    Jag är glad att du skriver om både det underbara och jobbiga med att vara föräldrar.
    /Lisbeth

  6. Ja alla har verkligen en egen unik upplevelse när det gäller att bli mamma/pappa.
    Din lilla Oscar är verkligen en liten sötnos!
    Gott Nytt År!

  7. Häftiga känslor. Som jag hoppas få vara med om en dag. Men det är nog viktigt att inte måla upp bilden av hur det ska bli och allt ska vara så rosa och puttinuttigt. Utan att ta det för vad det är och veta att man har tiden på sin sida. Hoppas ni får ett fantastiskt 2014 tillsammans och att du får mer egentid och massa härlig familjetid.

Kommentera

