Tack!

20140331-225143.jpg

Tack för era funderingar kring det vi kallar ”egentid”, eller brist på den. Ibland funderar jag på om nutidens mammor kanske har ett större behov att vara mer än mammor än vad till exempel våra egna mammor hade? Att vi ska hinna och orka vara så mycket mer, vi ska träna, umgås och ha ett socialt liv (utan barn), vi ska ha karriär, med mera. Jag minns inte att min egen mamma tränade eller träffade vänner så ofta. Någon gång då och då, absolut, men det var mest på kvällarna när vi sov. Jag tror att det var mindre press överlag förut. Nu är det inte riktigt tillåtet att bara vara mamma – vi ska vara så mycket mer. Och det går ju inte, tiden räcker inte till!

Jag är äntligen frisk efter att ha legat helt förstörd i influensa förra veckan. Ush vad jobbigt att vara sjuk när man har barn! Jag antar att man vänjer sig men huh, livet kändes inte så kul när man hade jättehög feber och en liten att ta hand om. Det gick ju, men det var verkligen inte kul.

Oscar har lärt sig krypa och sover därför dåligt eftersom han vill krypa mest hela tiden. Jag fick träffa min fina vän Helene och hennes lilla E idag på en spontanfika och det var så himla skönt att få prata av sig lite. Vi klurade just på det där med ”egentid” och även på hur det delas upp mellan mammor o pappor. Reuben jobbar ju som ni vet väldigt mycket och det är inte alltid lätt när man har barn, det blir långa dagar för oss båda – och när båda är trötta och utarbetade blir det lätt missförstånd och förväntningar som går fel! Någon av er frågade i en kommentar hur länge R ska jobba så mycket som han gör och svaret är att jag vet faktiskt inte det. Han är egen företagare vilket är lite riskabelt så han tackar alltid ja till alla jobb som kommer in så att han tjänar in tillräckligt med pengar så att det räcker till de veckor han inte har något jobb. Han är även den enda som arbetar av oss nu vilket tyvärr bidrar till mycket press på honom, eftersom han är den enda som drar in pengar. Plus att vi bor i en utav världens dyraste städer, så man måste jobba hårt för att ha råd att bo här, tyvärr. Jag kommer att börja arbeta när O är lite större men jag vill ej att han ska behöva börja på dagis för tidigt.

Nu blev det lite väl långt det här, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. Mest det att jag har kommit på att det är tufft för både R och mig just nu och att jag kanske får acceptera det och uppskatta situationen som den är och sluta jämföra med andra!

Och JA, jag vill verkligen att vi ska anordna svensk mammaträff här i London. Kanske i någon park nu när vädret börjar bli bättre också?

4 thoughts on “Tack!

  1. Oj, förstår problemet. Det hade nog varit lättare om det hade varit en begränsad tid som Reuben jobbar så mycket, men när man inte ser något slut på det… Det är ju så som egenföretagare, man måste ta de jobb som erbjuds, sedan blir det kanske ingen inkomst. Verkligen jobbigt för er båda två nu. Det kommer att bli bättre, men nu är det nog bara att göra så gott det går.

  2. Jag tror problemet är att man ”ska ha allt” nu, att man inte kan nöja sig med att ”bara” vara mamma ett tag… Dagis är ju också väldigt dyrt här i London/England. Min dotter går på dagis två dagar i veckan och det kostar £50 per dag. Det skulle inte gå ihop ekonomiskt för oss om jag skulle gå tillbaka till jobbet då min lön inte skulle täcka dagis avgiften, åkkortet och lunchen! Urlöjligt jag vet :-s
    Min man är också egenföretagare och jobbar otroligt mycket nu och det är inte lätt som du säger. Kan vara väldigt ensamt och dagarna blir långa…
    Jag vet inte vart alla bor men Hyde Park ligger väl i mitten? Om andra mammor också bor i norra London? Säg till om och när det händer så är jag där 🙂 spännande!!
    Xoxo

Kommentera

