Tankar om bebis nr 2

Jag tror alla, till viss grad, funderar och bygger upp en bild hur livet med bebis kommer att vara. Man tänker på hur man vill vara som mamma, vad man kommer att göra med bebisen, och lite ‘hur’ det ska gå till hemma hos er. Ska bebisen sova i egen säng eller ska man samsova? Ska barnet få göra si eller så? Vad för slags mat ska man ge barnet? Och så vidare…

Med Oscar hade jag en massa saker som jag hade bestämt, bland annat att han absolut skulle sova i egen säng. Jag vet inte varför, men att ha en bebis sovande med mig kändes så himla märkligt. Dessutom lite förbjudet, och ‘fel’, speciellt här i England där de till och med lär ut på föräldrakurserna om att det är rent livsfarligt för bebisen att sova brevid sina föräldrar.

Jag trodde även att jag skulle ha någon slags ‘rutin’ för min bebis alldeles från början. Jag har nämligen en vän som jobbade med att få bebisar att sova hela nätter, och hon pratade ofta om hur viktigt det var med att ha en ‘rutin’. Så jag köpte den idéen och tänkte att livet med en bebis som sover är väl lättare, så då gör vi som kompisen föreslagit.

Oscar föddes och ingenting blev som jag hade tänkt. Och det är jag glad för!

Jag märkte ganska snabbt att Oscar inte ville sova någonstans än nära mig, helst på mig. Första natten när vi kom hem från sjukhuset och jag inte hade sovit på ungefär fyra dygn så försökte jag att få Oscar att sova i sin moseskorg, han skrek. Han var bara nöjd i min famn. Dagen efter kom en barnmorska hem till mig och jag berättade att Oscar minsann hade vägrat sova i sin korg och jag själv inte fått sova förens klockan sju på morgonen, eftersom Oscar bara ville amma hela tiden.

Jag förväntade mig att hon skulle förstå vilket problem detta var, men i stället sa hon bara att det var helt normalt. Att bebisar är liksom programmerade till att vilja amma i flera timmar, helst på natten, i början för att få gång mammans mjölkproduktion. Hon gav mig även ett häfte om samsovning och hur man samsover med en bebis utan att behöva ta några risker.

Sen den dagen bestämde jag mig för att strunta i allt vad rutin och påhittade regler är. Både jag och Oscar mådde bäst om vi tog det lugnt och följde hans rytm, i stället för någon knasig bok som påstår att veta hur alla bebisar fungerar.

Och nu med bebis nr 2 på gång så har jag givetvis funderingar igen, hur det kommer att bli, vad vi kommer att göra, hur vardagen kommer att se ut. Jag kan ju bara tänka mig att nästa bebis kommer att bli som Oscar var, men det är ju inte alls säkert att det kommer att vara så? Kanske får jag en bebis som VILL sova i egen säng och vill ligga i vagn? Vi får väl se, men jag hoppas verkligen att jag kommer vara lite lugnare den här gången, att jag inte går och oroar mig för sådana banala saker som att bebisen endast vill sova i bärselen – något jag oroade mig för när Oscar var mini. Han brukade somna i bärselen när vi var ute och jag skulle alltid försöka lägga ner honom i vagnen så att han skulle ‘lära sig’? Så knäppt!

Vi får väl se. Kanske jag sitter här om några månader och nojar mig över precis samma saker som jag nojade mig över med O….

oscar11veckor

Oscar 11 veckor. 

2 thoughts on “Tankar om bebis nr 2

  1. Hej vi måste ses, jag hade också försök med en massa rutiner hot och dit med ettan. Med Clara har vi inga rutiner alls, men nu efter 4 månader så har hon kommit in en rutin iallafall. I början loggade jag varenda en av hennes ammningar i en ammnings app. Men även det stressade upp mig. När jag väll bestämde mig att hon bra fick haka på göra som hon ville nänndes det så skönt. Köp ett sleepyhead, världens bästa investering super bra att ha i sängen. Clara sov bara i den i början.

    Det kommer gå toppen

Kommentera

